حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با حضرت آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع کربلا دیدار و گفت‌وگو کرد.

 آیت‌الله مدرسی گفت: از جمله اشتراکات ما و شما، خدمت به زائران امام حسین علیه‌السلام است؛ گاهی به مدیران کاروان‌های زیارتی می‌گویم که اگر بین زائرانی که به آنها خدمت می‌کنید، یک نفر از آنها از اولیاء الهی باشد، برای شما کافی است.

وی افزود: البته همه زائرانی که به زیارت سیدالشهدا می‌آیند، خوب و محترم‌اند اما ممکن است در بین آنها اولیاء خاصی باشند از همین رو باید نگاه ویژه‌ای به امر خدمت‌رسانی به زائران داشته باشیم.



استفاده از ظرفیت هیئت‌ها برای توجیه زائران اربعین

آیت‌الله مدرسی در ادامه به زیارت اربعین اشاره و تصریح کرد:‌ با توجه به سیل جمعیت که در ایام اربعین به‌سوی کربلا روانه می‌شود، توجیه و ساماندهی امور از عهده افراد و حتی دولت‌ها خارج می‌شود و می‌توان از ظرفیت هیئت‌ها، در این راستا استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: امروز در شهرهای مختلف ایران به ویژه قم، کاشان و جاهای دیگر، هیئت‌های بزرگ و با سابقه عزاداری داریم که اینها می‌توانند در زمینه توجیه زائران اربعین و انتقال توصیه‌های لازم نقش‌آفرین باشند.



طراحی دشمن برای جنگ‌های قومی و طایفه‌ای در منطقه

آیت‌الله مدرسی با بیان اینکه سفر اربعین با سفر کاروان‌های زیارتی در سایر فصول سال و یا کاروان‌های حج و عمره فرق می‌کند گفت: با توجه به حجم بالای جمعیت، لزوماً همه افراد با یکدیگر به مقصد نمی‌رسند و جمع کردن زائران در یک مکان مشخص، کار مشکلی است از همین رو، مناسب است که توجیه زائران، قبل از سفر اربعین آغاز شود به ویژه آنکه ممکن است برخی گروه‌های کینه توز، دست به فعالیت‌های تبلیغاتی علیه زائران ایرانی بزنند و ما باید از هوشیاری لازم برخوردار باشیم تا با شناخت از روحیات مردم عراق، بهانه به دست افراد مغرض ندهیم زیرا یک طراحی دقیق صورت گرفته است تا جنگ‌های قومی و طایفه‌ای را در منطقه تشدید کنند.

 


پیشنهاد راه‌اندازی رادیو اربعین


وی با اشاره به تجربه موفق رادیو پیام در ایران، راه‌اندازی "رادیو اربعین" را پیشنهاد داد و گفت:‌ در این شبکه رادیویی می‌توان فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری، توصیه‌های لازم به زائران اربعین، سخنرانی‌های منتخب و نوحه‌های سینه‌زنی از مداحان معروف را پخش کرد و از قبل، یک شور معنوی همراه با ارائه مباحث محتوایی را برای زائران در نظر گرفت.

آیت‌الله مدرسی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: مهم‌ترین کار در اربعین، کار بسیج است و لذا باید مردم را توجیه کنیم تا در قالب‌های معینی، خودشان توصیه‌های لازم درباره این سفر را به اجرا در بیاورند و به اصطلاح مراقب یکدیگر باشند.

2.JPG


نقش رسانه‌های بین‌المللی برای ثبت و انعکاس اربعین

وی با بیان اینکه اربعین، یک رویداد مهم و بزرگ بین‌المللی است که باید پیام آن را به جهانیان مخابره کنیم گفت: اگر 500 خبرنگار زبده بین‌المللی در این موسم حضور یابند و امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری از طریق بالگرد را داشته باشند، شاهد موج رسانه‌ای درباره اربعین در سطح جهان خواهیم بود. هر چند عکس و فیلم هم نمی‌تواند تمامِ عظمت اربعین را منتقل کند اما در حد امکان باید در معرفی‌اش به دنیا تلاش کنیم.

آیت‌الله مدرسی افزود: اربعین، نه یک رویداد درون شیعی و نه درون دینی که یک رویداد بین‌المللی است و ما باید پیام جهانی امام حسین را از این طریق به مردم دنیا برسانیم.

 


دعوت از پاپ برای حضور در مراسم اربعین

وی به دعوت خود از پاپ برای شرکت در موسم اربعین اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در سفری که به واتیکان داشتم، از پاپ دعوت کردم تا بیاید از نزدیک این مراسم بزرگ را مشاهده کند زیرا دیدن با آنچه از اخبار می‌شنوند فرق می‌کند. تا ببیند ما چه داریم. آنچه که ببینند با آنکه در اخبار بشنوند فرق دارد. ما اصرار نداریم که پیروان سایر ادیان و مذاهب، با حضور در مراسم اربعین، لزوماً شیعه شوند اما حداقل هیبت و هویت شیعه را درک می‌کنند و فضای تعامل بیشتری رخ خواهد داد.

 


نجفی روحانی: اربعین، نماد اتحاد بزرگ دوستداران اهل بیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به نزدیک بودن ایام اربعین گفت: در این حرکت عظیم، سیدالشهدا کار خودش را می‌کند اما مسئولان هم به عنوان متصدیان امور فرهنگی زائران باید تلاش کنند تا زائران بهره بیشتری از حیث معنوی و معرفتی ببرند و این مراسم با عظمت و اقتدار و شکوه بیشتری برگزار شود.

وی با اشاره به آماده شدن توصیه‌های کوتاه و 120 گانه به زائران اربعین گفت: اربعین، نماد اتحاد و همدلی است و تمام بسترها باید فراهم شود تا مردم در این سفر معنوی، با فرهنگ عاشورا و بوی خوشِ امام حسین را استشمام کنند و با امام حسین علیه‌السلام عهد و میثاق ببندند.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: اربعین، محلی برای وحدت همه محبان اهل‌بیت اعم از شیعه و سنی است و که در آن، مشترکات همه سلایق، جلوه‌گر شده و باید از هرگونه تشتت و تفرقه خودداری شود.