حجت‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین، از اجرایی شدن «طرح ملی خادم‌الحسین» در اربعین 94 خبر داد و اظهار داشت: برای نخستین بار این طرح با مشارکت مردمی و زائران حسینی اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حضور زائران حسینی در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حرکتی ارزشی و فرهنگی و ماندگار است از همه علاقه‌مندان خواست برای ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی در جهان در «طرح ملی خادم‌الحسین» مشارکت کنند.

حجت‌الاسلام احمدی، افزود: «طرح ملی خادم‌الحسین» با نظارت و هدایت کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین با همکاری بعثه مقام معظم رهبری، ستاد اربعین، هیئات مذهبی، شهرداری تهران،‌ خانه شهریاران جوان، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح جوانان نسل علی اکبری، خادم امام حسین (علیه‌السلام) می‌شوند، اعلام کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، جوانان علاقه‌مند در «طرح ملی خادم‌الحسین» با افتخار اعلام می‌دارند که خادم امام حسین (ع) می‌شوند.

وی استفاده از فرصت بی‌بدیل اربعین برای گسترش ارزش‌های اسلامی وهنجارسازی با عنایت به حضور خیل مشتاقان فرهنگ عاشورا، را از اهداف «طرح ملی خادم‌الحسین» عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح ملی نیازمند مشارکت فراگیر آحاد عزادارن حسینی شرکت کننده در آیین پر شکوه اربعین است.

وی کمک به زائران اربعین حسینی(ع)، مصون‌سازی محیط پیاده‌روی و عزاداری، فرهنگ‌سازی برای ترویج احترام و اکرام به مردم عراق به عنوان میزبان زائران، همکاری در اقامه شعایر دینی به ویژه نماز، ترویج فرهنگ قناعت و جلوگیری از اسراف، کمک در حفظ سلامت محیط از نظر بهداشت و نظافت، راهنمایی و امداد به زائران، گسترش آموزش‌های عمومی در خصوص آداب، امنیت، بهداشت و سلامت و فرهنگ زیارت در بین زائران، مشارکت در ایجاد فضای معنوی از طریق تبلیغات و محیط آرایی شهرها و مسیرها و مساعدت در برگزاری گردهمایی‌ها برپایی موکب‌ها وایستگاهای فرهنگی و امدادی و خدماتی، ترویج و توسعه فضایل اخلاقی و انسانی همانند تعاون. ایثار را از دیگر اهداف «طرح ملی خادم‌الحسین» برشمرد.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: در«طرح ملی خادم‌الحسین»می‌خواهیم زائران اربعین که امسال به عتبات می‌روند در سایت خادم الحسین تخصص‌ها و مهارت‌های خود را اعلام ‌کنند تا براساس آن نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این اقدام یک حرکت فرهنگی سازی و جریان سازی و خدمت افتخاری است، افزود: پس از نام‌نویسی و تشکیل جامعه آماری افراد و تخصص‌ها،همایش‌های بزرگ خادم الحسین در سطح استان‌ها برگزار می‌شود.

مسئول کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین گفت: در جلسات آموزشی که برگزار خواهد شد، نرم‌افزار، پوستر، جزوات در حوزه‌های امنیت، بهداشت، تغذیه و فرهنگی به مسئولان استانی «طرح ملی خادم‌الحسین» اهدا می‌شود.