داود فتحعلی بیگی، کارگردان تئاتر و پژوهشگر تعزیه در مراسم رونمایی از آلبوم عاشورایی خونین‌دلان که عصر دیروز در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: من سواد موسیقی ندارم و بیشتر در حوزه نمایش کار کردم، علت علاقه‌ام به نمایش این بود که گاهی در خانه‌مان جنگ تعزیه بود، بزرگان ما جمع می‌شدند و دهه اول محرم شب‌ها به عزاداری می‌رفتند و جنگ را در خانه تمرین می‌کردند و من هم برای خود زمزمه می‌کردم و از همان‌جا علاقه‌مند شدم.

 

فتحعلی بیگی با اشاره به ورودش به عرصه تئاتر اظهار داشت: من به تئاتر آمدم و شاخه پژوهش من تعزیه شد و در مورد تعزیه تحقیق و بررسی کردم.

 

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: چند سال پیش سوگواره‌ای در دماوند برگزار شد و من آنجا با آقای کیاماری آشنا شدم و از آن موقع دنبال گوش شنوا بودم زیرا دیدم چه گنجینه‌هایی از بین رفتن است.

 

پدر نمایش سنتی ایران با بیان اینکه گوش شنوا کم است، عنوان کرد: متأسفانه ما هرچند سال یک‌بار موفق می‌شویم چنین کاری کنیم خدا را شکر می‌کنم که آقای کیاماری عمرش به دنیا بود و ما توانستیم این گنجینه را حفظ کنیم.

 

فتحعلی بیگی تصریح کرد: ما شیعه زیاد داریم اما حسینی بین آنها کم است، حسینی کسانی هستند که عاشق‌اند و قدم برمی‌دارند.

 

این پژوهشگر تعزیه یادآور شد: دوره‌ای بود که در تالار محراب مسئول بودم و یک ماه یک ماه تعزیه می‌گذاشتیم، بعد کار به جایی رسید که التماس می‌کردیم که چند روزی تعزیه برگزار کنیم.

 

وی خواستار توجه مسئولان فرهنگی هنری به تعزیه شد و افزود: آرزومندم کسانی که در کشور مسئولیت فرهنگی هنری به عهده دارند نسبت به تعزیه این میراث ما در حوزه فرهنگ عاشورا توجه ویژه داشته باشند.

 

فتحعلی بیگی با بیان اینکه تعزیه به عنوان رسانه‌ها قرن‌ها تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: زمانی که در روستاها یک روحانی نبود تعزیه‌خوان‌ها روستا به روستا می‌رفتند و تاریخ عاشورا را بیان می‌کردند و پرچم امام حسین را برافراشته نگاه می‌داشتند امیدوارم مدیران ما نسبت به این میراث معنوی توجهی ویژه داشته باشند.

 

پدر نمایش سنتی ایران اظهار داشت: پارسال از طریق دفتر ادبیات هلال وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی تعزیه کار کردیم و بیت به بیت آن را اجرا کردیم. متأسفانه بیش از یک فیلم نتوانسته‌ایم تهیه کنیم امیدوارم تا دیر نشده بتوانیم شرایط را در این زمینه فراهم کنیم.

 

فتحعلی بیگی با اشاره به تولید آلبوم عاشورایی خونین‌دلان خاطرنشان کرد: سه سال طول کشید که این آلبوم تهیه شود و این خیلی زیاد است، از آشنایی بنده با آقای کیاماری تا امروز شش سال طول کشید که این دردناک است، مدیران فرهنگی هشدارها را بشنوند و گوش شنوا داشته باشند.