تعطیلی سه روزه مسجد رأس‌الحسین (علیه‌السلام) در قاهره با واکنش‌های متفاوتی در داخل مصر مواجه شد و برخی‌ها از این تصمیم وزارت اوقاف استقبال کرده و برخی نیز آن را عیب و نقصی برای وزارت اوقاف قلمداد کردند.

در همین رابطه «احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی در دانشگاه الازهر با استقبال از این تصمیم وزارت اوقاف تأکید کرد که این یک تصمیم درست و حکیمانه بوده و وزارت اوقاف با هدف جلوگیری از وقوع برخی حوادث و ایجاد فتنه این تصمیم را اتخاذ کرد.

وی افزود: خیلی از مردم اطلاع ندارند که شمار زیادی از هواداران جریان سلفی وهابی از اسکندریه به قاهره عزیمت کردند تا با شیعیانی که قصد برگزاری مراسم عاشورای حسینی در مسجد رأس‌الحسین (ع) را داشتند، درگیر شوند.

کریمه همچنین اظهار داشت: تصمیم برای تعطیلی مسجد رأس‌الحسین (ع) جزء مسئولیت‌های وزارت اوقاف مصر است زیرا این وزارتخانه مسئول تأمین امنیت مساجد و جلوگیری از حرمت‌شکنی آن است.

از سوی دیگر «فاروق جویده» از شعرای مصری گفت که تعطیلی مسجد رأس‌الحسین (ع) یک تصمیم اشتباه از جانب وزارت اوقاف بود.

وی طی مقاله‌ای در روزنامه الاهرام تحت عنوان «حسین متعلق به همه ماست» از وزارت اوقاف خواست تا بین مسئولیت دینی خود و مسئولیت‌های امنیتی که وزارت کشور عهده‌دار آن است، تمییز قائل شود.

وی اظهار داشت: یک اشتباه دینی در این تصمیم و تعطیلی مسجد رأس‌الحسین (ع) وجود دارد و آن‌گونه که برخی‌ها تصور می‌کنند مختص مذهب شیعه نیست، بلکه امام حسین (ع) نوه پیامبر اکرم (ص) است پیامبر دراین‌باره فرمودند: «حسین از من است و من از حسین، کسی که حسین را دوست بدارد خدا را دوست داشته است».

همچنین اسامه الغزالی از نویسندگان مصری نیز این تصمیم را نابجا و نادرست خواند و تصریح کرد: این تصمیم نمونه تصمیمات حساب نشده‌ای است که چهره مصر به عنوان کشوری که تعصب نمی‌شناسد، خدشه‌دار می‌کند، مصر دارای اکثریت سنی است اما ابداً هیچ‌گونه احساس خصومت با شیعیان ندارد؛ این تصمیم یک لغزشی است که وزارت اوقاف نباید مرتکب آن می‌شد.