هنوز برآورد نسبی از تعداد جمعیت زائران و عزاداران امسال عاشورا در کربلا صورت نگرفته است. اگرچه برخی مقامات محلی صحبت از بیش از 3 میلیون نفر را کرده‌اند، اما تجمع این تعداد جمعیت طی سال‌های اخیر سابقه نداشته است.


مراسم طویریج ، ازجمله سنت‌های قدیمی کربلایی‌ها، امسال در سطح گسترده‌تر و پر تعدادی برگزار شد و به یکی از محورهای اصلی کار رسانه‌ای در مراسم امسال عاشورا تبدیل شد.


این دسته که معمولاً دقایقی بعد از اذان و لحظاتی پس از پایان نماز ظهر و عصر وارد حرم حسینی می‌شوند، دوان دوان از بین‌الحرمین گذر کرده و وارد حرم ابوالفضل العباس (علیه‌السلام) می‌شوند.


مسئولان عتبه (آستانه) حسینی تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم امسال طویریج را میلیونی ذکر کرده‌اند و جالب اینکه این هیئت عزادار دیگر بومی کربلایی‌ها محسوب نمی‌شود، چرا که امسال در آن از سایر استان‌های عراق و حتی زائران خارجی نیز شرکت کردند و به همین دلیل به یک‌باره بر جمعیت آن افزوده شد.


موج جمعیت به حدی بود که مسئولان عتبه عباسی مجبور شدند سه در حرم را بر روی طویریجی‌ها بگشایند، این درحالی است که به دلیل انجام طرح‌های توسعه برخی منافذ ورودی به حرم در روزهای عادی بسته است.


طویریجی‌ها بعد از نماز جماعت از راه رسیدند و یک‌باره فضای نسبتاً آرام عزاداری را منقلب کردند و این سیل به راه افتاده در بین‌الحرمین، منجر به فشردگی جمعیت شد به‌طوری‌که مسئولان برگزارکننده مجبور شدند با وسایل مختلف،بر روی عزاداران آب بپاشند و نیز به مقادیر غیرقابل‌شمارشی نیز بطری‌های آب بین مردم توزیع شد. بااین‌حال این مراسم بدون حادثه قابل ملاحظه‌ای در میان نظمی مثال‌زدنی برگزار شد.


طویریجی‌ها از حدود 5 کیلومتری شرق کربلا، دوان دوان و درحالی‌که شعارهایی سر می‌دهند، خود را به کربلا می‌رسانند. در کربلا گفته می‌شود که این مراسم ریشه در روز عاشورای 61 هجری دارد که برخی از محبان اهل بیت برای کمک به فرزند رسول‌الله از همین منطقه حرکت کردند ، اما گویا دیر رسیدند و جنگ با شهادت حضرت حسین بن علی (ع) خاتمه یافته بود و حالا به همان مناسبت و به یاد آن روز و حسرتی که می‌گویند در دل‌ها مانده، آن را در قالب مراسم طویریج احیا می‌کنند.
یکی از حاشیه‌های این مراسم، شرکت برخی از مسئولان عراقی و در رأس آنها شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی و امام جمعه کربلا در جمع دسته طویریجی‌ها بود.


اما یکی از حاشیه‌های زیبای مراسم امروز در کربلا ، شرکت پر تعداد مسیحیانی بود که پیشاپیش دسته‌ای که به راه انداخته بودند، یک صلیب با پرچم امام حسین(ع) حمل می‌کردند. از چشمانشان قطرات اشک جاری بود ، زمانی که وارد حرم شدند.

مقتل خوانی ، سنت قدیمی دیگری است که امسال هم برگزار شد. حاشیه جالب این مراسم ، افزوده شدن بر تعداد کسانی بود که پای روایت مقتل خوان یعنی شیخ عبدالامیر المنصوری نشستند.
این سنت هر ساله با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود و شنوندگان آن یک دور نسبتاً کامل از واقعه کربلا را به‌صورت روضه گوش می‌کنند و مقتل خوان ماجرای کربلا 61 هجری را با لحنی سوزناک می‌خواند و دل‌ها را می‌سوزاند.


نماز جماعت روز عاشورا در کربلا نیز دیدنی بود. داخل حرمین حسینی و عباسی ، سراسر بین‌الحرمین مردم و اطراف حرم جایی بر به نماز ایستادن نبود. صفوف فشرده نمازگزاران در کمترین زمان شکل گرفت و عزاداران شانه به شانه هم به نماز ایستادند.
فرش کردن بین‌الحرمین نیز از نکات جالب مراسم امسال بود؛ فرش‌های قرمزی که از حرم امام حسین تا حرم ابوالفضل العباس (ع) را پوشانده و در تصاویر هوایی صحنه‌های زیبایی را شکل داده بود.


پذیرایی از زائران و عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان عراقی از سال‌ها پیش بود که با مشارکت اهالی کربلا و برخی استان‌های عراق، این موضوع مدیریت می‌شد، اما امسال گزارش‌ها حاکی است که هیئت‌های برخی کشورها نیز به این سنت پسندیده پیوسته‌اند و هیئت‌هایی برای پذیرایی از زوار راه‌اندازی کرده‌اند.
از جمله هیئت‌هایی از عربستان، کویت ، بحرین و همچنین هیئت‌های ایرانی، امسال به جمع موکب‌های عراقی که مسئولیت پذیرایی از زائران را بر عهده دارند، پیوسته‌اند.


یکی دیگر از اقدامات ویژه مراسم امسال، پوشش مستقیم مراسم عاشورا از شبکه کربلا متعلق به عتبه حسینی بود که با به‌کارگیری چندین دوربین فیلمبرداری در نقاط مختلف اطراف حرم و بین‌الحرمین و نیز داخل حرمین حسینی و عباسی، جزییات کامل این مراسم را به چندین زبان بین‌المللی پوشش داد.
برخی شبکه‌های متعلق به جریان‌های سیاسی و اجتماعی اهل سنت عراق از جمله شبکه‌های بابلیه و الرشید نیز این مراسم را در سطح وسیعی پوشش دادند.


عزاداری سالار شهیدان در روز عاشورا در عرصه سیاسی عراق نیز انعکاس داشته است به‌طوری‌که فؤاد معصوم رئیس جمهوری کرد تبار و اهل سنت عراق در بیانیه‌ای جریان‌های سیاسی عراق را به بهره‌گیری از آموزه‌های عاشورایی و پیام‌های امام حسین(ع) برای شکست تندروی و افراط و تحقق مطالبات مردم این کشور دعوت کرد.
وی ضمن تسلیت به همین مناسبت خواهان انسجام و اتحاد عراقی‌ها شد و گفت، کربلا و عاشورای حسینی صحنه دفاع از حق و عدالت و مقابله با ظلم و بی دادگری در همه زمان‌ها و مکان‌هاست و حماسه عاشورا و سخنان امام حسین(ع) همواره در زندگی بشریت جاری است.


خانم فیان دخیل نماینده ائتلاف کردستانی در مجلس عراق نیز از عراقی‌ها دعوت کرد از فرصت عاشورا استفاده کرده و با وحدت قلوب زمینه شکست تروریسم را در عراق فراهم کنند.