حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و سردبیر ماهنامه «خیمه»: امام حسین (ع) و مقوله عاشورا، به یکی از مؤلفه‌های اصلی مسلمانان درآمده و در عین حال قداست ایشان و اهل‌بیتشان بر غیرمسلمانان نیز پوشیده نیست با این حال یکی از نگرانی‌های جدی در کتاب‌های دینی به‌طور عام و کتاب‌های عاشورایی به‌طور خاص در این است که برخی مؤلفان مفاهیم عاشورایی را آسان‌پسند می‌دانند و آن را به‌صورت ساده‌انگارانه می‌پندارند.

نکته‌ای که در سال‌های اخیر، توجه متخصصان و مخاطبان خاص کتاب‌های عاشورایی را به خود جلب کرده، این است که برخی ناشران، مؤلفان و ذاکران اهل‌بیت (ع) در تولیدات، نوشته‌ها و سخنان خود، واقعه کربلا را به طرز ساده‌انگارانه به مردم عرضه می‌کنند. در زمینه نشر کتاب وضعیت نگران‌کننده‌تر است. به دلیل وضعیت آشفته بازار نشر، سطح تولیدات بدون توجه به بار کِیفی آن‌ها کاهش یافته است.

مؤلفان باید به این نکته توجه داشته باشند که کتاب‌های عاشورایی علاوه بر فرم و شکل ظاهری باید دارای محتوای جامع و کامل باشد و مستندات مناسبی در آن‌ها استفاده شود، چنان‌که کار تولیدشده در شأن امام حسین (ع) و خوانندگان و علاقه‌مندان آن حضرت باشد. نویسندگان و خوانندگان نباید تسلیم جَو موجود در جامعه شوند و آثار عوامانه به چاپ برسانند بلکه باید با تألیف اثر خوب و درخور، مخاطب عام را به‌درستی هدایت کنند.
 
ناشران عمومی، در کنار انتشار کتاب‌های عمومی، برخی کتاب‌هایی با موضوع واقعه کربلا را نیز منتشر می‌کنند اما اعتقاد من بر این است که بحث واقعه کربلا به دلیل گستردگی، نیاز به ناشران تخصصی دارد تا مخاطب‌شناسی کنند و برخی از پژوهشگران و محققان را به‌عنوان مخاطبان تخصصی در اختیار بگیرد و حتی به آن‌ها سفارش تألیف بدهد. به‌عنوان مثال، سیزده سال قبل، ماهنامه «خیمه» با هدف ایجاد بحث در حوزه تخصصی عاشورا و عاشورا‌پژوهی و مجالس عزاداری و پیگیری این موضوع و آسیب‌شناسی آن آغاز به کار کرد.

توسعه اسناد و مدارک تاریخ شفاهی و بررسی مضامین مشابه از دیگر اهداف این مجموعه است. برای انتشار کتاب‌هایی با این هدف انتشارات «خیمه» نیز پایه‌گذاری شد و توانست در مدت فعالیت خود، آثار معتبری از نویسندگان تراز اول در امر عاشورا‌پژوهی را منتشر کند. «خیمه» با طرح این هدف توانست بیش از دو هزار مخاطب خاص (استاد دانشگاه، اسلام شناس، عاشورا‌پژوه، مقتل‌پژوه) را به خود جذب کند. این مثال می‌تواند مبین این امر باشد که عاشوراپژوهی و تألیف درباره عاشورا نیازمند حرکتی راسخ در این راستا و ناشری متخصص است.
 
در این مجال کوتاه باید به این نکته اشاره کنم که برگزاری نخستین «جایزه دعبل» (کتاب سال عاشورا)، یکی از درخشان‌ترین گام‌ها برای شناسایی آثار مناسب با موضوع عاشورا است. گزینش مناسب کتاب‌ها، می‌تواند گام مؤثری برای ارتقای سطح این جایزه باشد تا تألیفات به درجه مناسبی از استانداردهای ارجاع دهی برسند.