لیست تعدادی از نمایشگاه های ویژه ی ماه محرم به گزارش کرب و بلا به نقل از ایسنا به شرح زیر است:

با چشم های کودکی

نمایشگاه «با چشم‌های کودکی» شامل مجموعه‌ای از آثار تصویرگری و طراحی گرافیک کتاب کودک در موزه گرافیک ایران برپاست.

این نمایشگاه بازنمایی آثار برجسته‌ی تصویرگری و طراحی کتاب کودک در ١٠٠ سال گذشته و روایتگر سیر تحول و تطور طراحی کتاب کودک از ورود فناوری چاپ و عکاسی تا ظهور طراحی گرافیک در ایران است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه تا پایان دی‌ماه 94 به موزه گرافیک ایران به نشانی بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید شمالی، پارک پلیس مراجعه کنند.

گالری هفت ثمر

شاهرخ خواجه‌نوری مجموعه‌ای از عکس‌ها و نقاشی‌هایش را در قالب یک نمایشگاه به‌نمایش گذاشته است. هشت عکس از این مجموعه که یک تم متحد دارند با عنوان «آسمان، ابر، شاخه‌ها و تنهایی» ارائه شده‌اند. عکس‌های دیگری که در کنار این مجموعه در نمایشگاه روی دیوار گالری رفته است، موضوعات مختلفی دارند. هفت تابلوی نقاشی با تکنیک اکریلیک نیز در این نمایشگاه ارائه شده است.

نمایشگاه آثار شاهرخ خواجه‌نوری از 24 مهرماه تا ششم آبان‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «هفت ثمر» به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 میزبان علاقه‌مندان است.

 

هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران

مجموعه‌ای 62 اثر از گروه نقاشان «قلمرو مانی» در نگارخانه هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران به‌نمایش درآمده است. مهران لطفعلی، سرپرست این گروه، هدف از تشکیل آن را معرفی هنرمندان جوان و بستری برای کارآفرینی اعضا، بویژه بانوان هنرمند عنوان کرده است.

در هشتمین نمایشگاه این گروه که تا 29 مهر ادامه خواهد داشت، 41 شرکت‌کننده و 62 اثر شرکت داده شده است. علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران واقع در خیابان انقلاب، پیچ شمیران، خیابان شهید نورمحمدی (تنکابن)، پلاک 87 مراجعه کنند.

 

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی عبدالحمید قدیریان با عنوان «آسمان حسین» از نقاشان انقلاب و دفاع مقدس و مدیر هنری فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در نگارخانه «زمستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. در این نمایشگاه 14 اثر رنگ روغن با موضوعات عاشورایی ارائه شده‌اند.

دیگر نمایشگاه خانه هنرمندان ایران که در گالری «میرمیران» افتتاح شده است، به مجموعه‌ای از پوسترهای حجت مجرد با عنوان «پوستر از صفر» اختصاص دارد. این نمایشگاه مروری بر پوسترهای حجت مجرد، طراح و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است.

در این نمایشگاه 35 پوستر با رویکردی به موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی با نگاه (مینی‌مالیستی) مانند کمبود آب، اطلاع‌رسانی جریان‌های هنری، تئاتر، جنگ و صلح، آزادگان، گرافیک ایرانی، بزرگداشت بزرگان هنر و ورزش، تایپوگرافی اسماء‌الحسنی و محرم ارائه شده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه‌ها هر روز از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

 

موزه هنرهای زیبای سعدآباد

به‌مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم، نمایشگاهی از نقاشی‌های رنگ روغن با مضمون مذهبی و عاشورا از 25 مهرماه در موزه‌ی هنرهای زیبا سعدآباد برپا شده است.

در نمایشگاه «پرده‌های ماتم» 19 پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای اثر نقاشان نامدار معاصر حسین قوللر آغاسی، محمد مدبر، امیرحسین قائم مقامی و میرزا مهدی نقاش شیرازی با تکنیک رنگ روغن روی بوم و با موضوع عاشورایی در طبقه‌ی همکف موزه‌ی هنرهای زیبا به‌نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه تا 21 آذرماه برپاست و علاقه‌مندان به هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌توانند در روزهای یادشده از ساعت 9 تا 17:30 از این نمایشگاه در موزه‌ی هنرهای زیبا در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد دیدن کنند.

 

گالری سهراب

40 اثر از آثار ناصر اویسی، هنرمند پیشکسوت نقاشی ایران، در نمایشگاهی با عنوان «نقاشی‌های شاعرانه» به نمایش گذاشته شده است. در نمایشگاه «نقاشی‌های شاعرانه» آثاری عرضه شده‌اند که بیشتر آن‌ها تا کنون دیده نشده و مستقیم از ناصر اویسی گرفته شده و به‌نمایش درآمده‌اند.

این نمایشگاه از 24 مهرماه به مدت دو هفته از ساعت 16 تا 20 در گالری «سهراب» به نشانی خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، کوچه سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم نیلوفر، پلاک 5، واحد 1 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
 

فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه گروهی عکس ویژه ماه محرم در نگارخانه فرهنگسرای گلستان همزمان با آغاز این ماه برگزار شده است. در این نمایشگاه عکس‌های داوری‌شده‌ی 15 هنرمند عکاس از میان 148 نفر انتخاب شده‌اند تا نشانگر سوگواران حسینی و آیین‌های عزاداری در کشور با نگاهی هنری و از درون لنز دوربین‌ها باشند.

در این نمایشگاه، 30 عکس هنری و خبری ویژه محرم در ابعاد 50×70 سانتی‌متر از هنرمندان عکاسی مانند محمدجواد علمی‌نیا، هانیه ابراهیمی، علیرضا حجازی، باران لمعانی‌پور، عطیه معینی‌مهر، فاطمه پورهدایت، ساحل زینالی، ملیکا خسروآبادی، عاطفه دمیرچی، سانیا موسی، شقایق ابراهیم‌پور، مهدیه مسعودی، سولماز اسدی، سیما سلطانی و هنرمند نوجوان 13 ساله مهدی رضازاده رونمایی شده است.

نمایشگاه عکس ویژه محرم از 23 مهرماه تا 7 آبان‌ماه از ساعت 9 تا 18 در فرهنگسرای گلستان واقع در میدان هلال احمر، نگارخانه گلستان برای عموم علاقه‌مندان برپاست. این نمایشگاه به سرپرستی محمدجواد علمی‌نیا و با همکاری «خانه فیلم و هنر ایرانیان» برگزار می‌شود.

 

نگارخانه لاله

در آستانه‌ی فرارسیدن ماه محرم پایگاه عکس «چیلیک» نمایشگاهی گروهی از آثار عکاسان را با عنوان «عین عاشورا» برگزار کرده است. این نمایشگاه دربرگیرنده‌ی 72 قطعه عکس از لحظه‌های ناب و روضه‌های تصویری است که با مشارکت بیش از 60 عکاس از مضامین حماسی، عرفانی و عاطفی سوگواران حضرت امام حسین (ع) و یارانش در مناسبت‌هایی مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ثبت و ارائه شده‌اند.

نمایشگاه گروهی عکس «عین عاشورا» از 22 مهر تا 20 آبان‌ماه، هر روز به‌جز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 19 در نگارخانه «لاله» به نشانی ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین بخش دوم این نمایشگاه که منتخبی از آثار برتر عکاسان استان‌های کشور است، از 25 مهرماه در نگارخانه «مریم» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان استاد نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم(س) برپا شده است.

 

گالری شهر کتاب فرشته

16 هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان «نشانِ بودن» به‌نمایش گذاشته‌اند.

علیرضا آمدی، امیر آذر، مهروز بلادی، کیوان بیرانوند، علیرضا بی‌پروا، شکیبا پرورش، فائزه پورکمالی، مهسا خیرخواه، لیلا سبیانی، نیلوفر صالحی، حسن عزیزی، محسن فولادپور، امیر کبیرنژاد، هادی محبعلی، محمد مروستی و سمانه معیری هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند که آثارشان را با موضوع «بودن» به‌نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه «نشانِ بودن» از 24 مهر تا 12 آبان‌ماه از 11 تا 20 در نگارخانه شهر کتاب فرشته پذیرای هنردوستان است.

 

گالری مس‌نگار

نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن ایران» با هدف نکوداشت بزرگان قلم‌زنی ایران و تحسین هنرمندان جوان برپا شده است.

در این نمایشگاه گروهی که به مدت دو هفته‌ ادامه خواهد داشت، آثار بسیار نفیس و نادری از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ این هنر دیرین، در کنار آثار باشکوهی از چند هنرمند جوان خلاق و پراستعداد به‌نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه گروهی «آثار نفیس هنرمندان قلم‌زن» تا 30 مهرماه در گالری «مس‌نگار» به نشانی تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، واحد تجاری شماره 5 میزبان علاقه‌مندان است.

 

گالری راه ابریشم

نمایشگاه آثار کامبیز درمبخش با عنوان «لطفا لبخند بزنید» برپا شده است. 30 کاریکاتور، 34 فریم عکس و تعدادی از آثار آرت‌ورک (عکس نقاشی) درمبخش در این نمایشگاه روی دیوار گالری رفته است.

این نمایشگاه در واقع مجموعه‌ای از سه نمایشگاه است که در آن، مجموعه‌ای از آثار این هنرمند در حوزه‌های مختلف و با موضوع مشترک عکاسی به‌نمایش گذاشته شده است.

 

نمایشگاه «لطفا لبخند بزنید» از 27 شهریور تا 30 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «راه ابریشم» به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان قدس و وصال، شماره 210، طبقه 4 میزبان علاقه‌مندان است. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

 

گالری پردیس ملت

سومین نمایشگاه نقاشی «جوانان پیشرو» با ادای احترام به قربانیان «فاجعه منا» در گالری پردیس ملت گشایش یافته‌ است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه تا هشتم آبان‌ماه هر روز از ساعت 11 تا 21 به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی 2 مراجعه کنند.