مهدی امین ‌فروغی، شایسته تقدیر سی‌و‌دومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، درباره اهداف برگزاری کتاب سال عاشورا عنوان کرد: نویسندگان، در حوزه‌های اجتماعی، هنری، ادبیات و حتی در عرصه کودک و نوجوان، پژوهش‌های عاشورایی را مدنظر قرار می‌دهند اما متأسفانه در بسیاری از این بخش‌ها همچنان با فقر منابع مواجه هستیم.

وی درباره نقش جایزه دعبل خزاعی در بهبود پژوهش‌های عاشورایی اظهار کرد: یکی از اهداف و چشم‌اندازهای کتاب سال عاشورایی و جایزه دعبل شناسایی خلأهای تألیف در این حوزه است.
  
این عاشورا‌پژوه افزود: کتاب سال عاشورا فتح بابی برای نقد کتاب‌های عاشورایی است، همچنین این جایزه می‌تواند به منتقدان بیاموزد تا آثار عاشورایی را بی‌پروا نقد و نکات مثبت و منفی آثار را تشریح کنند.

صاحب کتاب «شعر و موسیقی در نوحه‌های طهران قدیم» با اشاره به اینکه بسیاری از آثاری که در حوزه عاشورا تولید می‌شود برای کسب ثواب و ابراز علاقه به ساحت ائمه و آستان امام حسین (ع) است، گفت: تمام کسانی که در این مسیر قدم برمی‌دارند، تولیداتشان باید نزدیک به استانداردهای موجود باشد. به نظر من اکتفا به شناخت منابع صحیح در تألیفات امر مبارکی است، زیرا باعث می‌شود، جامعه مداحان به‌ویژه کسانی که با مقتل سروکار دارند با این کتاب‌ها و آثار آشنا بشوند و به آن‌ها مراجعه کنند.

مراسم اعطای جایزه کتاب سال عاشورا (دعبل خزاعی)، سه‌شنبه، هفتم مهرماه سال جاری، از ساعت 15 در مجموعه فرهنگی «سرچشمه» برگزار می‌شود.