حجت‌الاسلام محسن رنجبر، نویسنده و عاشورا‌پژوه اظهار کرد: پژوهش‌های متفاوتی در حوزه عاشورا داشتیم اما به بحث فلسفه و تعریف صحیح حادثه کربلا و واقعه عاشورا توجه کمتری شده است. باید مکتوبات گذشتگان و معاصران درباره این حادثه اسلامی و تاریخی مورد بازبینی قرار بگیرد تا مطلوبیت آن‌ها روشن شود.

وی درباره جایزه «کتاب سال عاشورا» (جایزه دعبل) اظهار کرد: اساساً ما ارتباط کمتری با ناشران در بخش چاپ و نشر داریم، اما اگر بخواهیم نگاهی ظریف‌تر به این بحث داشته باشیم باید بگویم  موفقیت این جایزه مشروط به جریان‌سازی و جلب نظر مخاطبان و مردم است.

رنجبر درباره آثار پژوهشی حوزه عاشورا اظهار کرد: در عرصه پژوهش و تحلیل باید بگویم آثار بسیار کمی وجود دارد و متأسفانه برخی آثار در حوزه فرهنگ عاشورا غنی نیست. مفاهیم و موضوعات آثار عاشورایی اغلب تکراری و تقلید است و آثار پژوهشی نیز در بین آثار این حوزه کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به مهجور ماندن تعریف صحیح مفهوم «عاشورا» گفت: کتاب سال عاشورایی هم مانند دیگر جشنواره‌ها مستلزم اطلاع‌رسانی فراگیر و گسترده است و هدف از برگزاری این مراسم صرفاً برای معرفی برگزیدگان نیست بلکه هدف ترسیم جریان‌سازی کلان‌تر است تا تولیدات بهتر و بیشتری را با توجه به بعد کمیت و کیفیت آثار داشته باشیم.

این عاشوراپژوه در پایان سخنانش افزود: خدمت در راه امام حسین (ع) نوعی عبادت تلقی می‌شود و هدف از این خدمت ترویج و ترغیب جوانان به راه امام حسین (ع) است. جوانان باید متوجه تفاوت قیام امام حسین (ع) و دیگر جنگ‌ها و قیام‌های جهان باشند.