اظهارات امام جمعه ایلام در خصوص لغو ویزای عراق برای زائران اربعین با تکذیب یک مقام آگاه در دولت عراق مواجه شد.

حجت الاسلام و المسلمین «محمدنقی لطفی» نماینده ولی فقیه در استان ایلام شامگاه سه‌شنبه ـ 31 شهریورماه 1394 ـ در جلسه هماهنگی برنامه‌ریزی اربعین گفته بود که برای اربعین امسال رایزنی‌های خوبی با مسئولان عراقی نیز صورت گرفته و بر اساس همین ملاقات‌ها و رایزنی‌های انجام شده دولت عراق پذیرفته که برای زائران ویزا لغو شود، ولی ارائه گذرنامه ضروری است.

اما یک منبع در دولت عراق امروز چهارشنبه ـ یکم مهرماه 1394 ـ در واکنش به اخباری مبنی بر عدم نیاز به ویزا برای شرکت در مراسم اربعین در مرز مهران ، تاکید کرد که داشتن ویزا برای ورود زائران به عراق برای شرکت در مراسم اربعین الزامی است.

منبع یاد شده گفت: اگر چنانچه لازم باشد هر تغییری در شیوه ورود زائران اربعین به عراق صورت بگیرد، این امر حق دولت عراق است که آن را اعلام کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که زائران اربعین بدون ویزای رسمی دولت عراق، به مرزهای ورودی کشورش مراجعه نکنند.

چه باید کرد؟

هنوز بیش از دو ماه تا زمان اربعین حیسنی باقی است؛ و تا آن زمان ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد و تصمیمات متفاوتی از سوی مقامات عراقی اتخاذ گردد.

در حال حاضر، به شهروندان ایرانی که قصد دارند در ایام اربعین (در فاصله زمانی 21 آبان تا 21 آذر 1394) به عتبات عالیات و کربلای معلی سفر کنند توصیه می شود که حتماً برای ثبت نام به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir مراجعه کنند.

این ثبت نام هیچ هزینه ای ندارد؛ اما در صورت عدم لغو روادید، خیال آنها را بابت دسترسی به ویزای عراق راحت می کند. در صورتی که مانند سال گذشته روادید لغو شد نیز این ثبت نام به زائران ثبت نام کرده در خروج از کشور کمک خواهد کرد.