مصطفی خرسندی در همایش «پیرغلامان آفتاب» در شهر کاشمر خراسان رضوی دفاتر فعال کانون مداحان را 425 دفتر با 80 هزار مداح اعلام کرد.

وی افزود: مداحان بر اساس نحوه کار به چهار سطح ستایشگری ویژه مداحان ممتاز، پیرغلام ویژه مداحان بالای 60 سال، ذاکرین ویژه مداحان زیر 60 سال و تازه‌واردان، رتبه‌بندی شده و بر همین اساس به آن‌ها کارت مداحی داده می‌شود.

به گفته رییس کانون مداحان کارت شناسایی این افراد تا پایان سال 95 معتبر هست.

خرسندی بر لزوم برخورد با مداحان خاطی در جامعه تاکید کرد و افزود: در این خصوص شورای هماهنگی با شرکت هیئت رزمندگان، سازمان بسیج مداحان، کانون و خانه مداحان و … تشکیل شده که مداحان خاطی را احضار و اگر لازم باشد به آنان تذکر جدی داده و برخورد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) به خاطر توفیقاتی که نصیبشان شده باید به دانش روز مجهز باشند.

وی یادآور شد: در کنار علمای اسلام، ذاکرین اهل بیت (ع) به‌عنوان رسانه بی‌بدیل شیعه در حال انجام وظیفه هستند که باید روز به روز از نظر علمی خود را ارتقاء دهند تا براساس نیاز جامعه مطالبی خود را ارائه کنند.

خرسندی افزود: در شرایطی که شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های مختلف جوانان را بمباران فکری می‌کنند، نقش ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در جذب این قشر مهم به نظر می‌رسد.

رییس کانون مداحان گفت: مداح باید در ذکر مصیبت و شعر با توجه به روایات از مقتل موثق استفاده کند تا شأن اهل بیت (ع) حفظ شود.

فرماندار شهرستان کاشمر نیز در این همایش به نقش مداحان در تعمیق و تبیین فرهنگ دینی و مذهبی و معارف اسلامی اشاره کرد.

مهدی فروزان با اشاره به اینکه برخی بدعت‌ها و نوآوری‌ها در مداحی موجب تخریب دین می‌شود، افزود: نباید بپذیریم کسانی به نام اهل بیت (ع) شعرها و ترانه‌های غربی را برای جذب جوانان به مراسم مذهبی رواج دهند.

وی یادآور شد: مداح باید بتواند دشمنان اسلام و قران که در راس آن‌ها وهابیت است را به جوانان بشناساند و دل‌های مخالف را به سمت‌وسوی اهل بیت (ع) سوق دهد.

در پایان این همایش که مداحانی از شهرهای چناران، تربت حیدریه، زاوه، گناباد، بجستان، نیشابور، مشهد، فیروزه، بردسکن، سبزوار و جوین حضور داشتند از 15 مداح و ذاکر اهل بیت (ع) استان خراسان رضوی تجلیل شد.