به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، محمدحسین صوفی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران با جمعی از مداحان خارجی حاضر در یازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نزار القطری در این دیدار ضمن سخنرانی به زبان فارسی اظهار داشت: زبان عربی، زبان تندی است و وقتی می‌خواهم فارسی صحبت کنم کلمات را ترجمه می‌کنم که ممکن است لحن آن تند باشد بنابراین تعجب نکنید.

وی ادامه داد: من اولین بار است که در اجلاس پیرغلامان آمده‌ام و دلم می‌خواست در مراسم افتتاحیه، مواضع و تصمیمات همایش دهم را ارزیابی می‌کردیم تا بدانیم در اجلاس پیشین چه اقدامات و اتفاقاتی صورت گرفته است تا من نزار القطری بدانم سال بعد اگر دعوت شدم بیاییم یا نه.

خواننده نوحه «انا مظلوم حسین» در توضیح این سخن خود گفت: اگر مشکلات را ننویسیم و ریشه‌یابی نکنیم و به سطوح بالاتر نرویم از این جلسات و همایش‌ها استفاده لازم را نبرده‌ایم. من نیامده‌ام که گرگان را بگردم، به رستوران بروم و توریست باشم بلکه احساس می‌کنم باید در چنین همایش‌هایی برای جامعه مداحی تصمیمات بزرگ اتخاذ شود.

وی اذعان کرد: من احساس می‌کنم روش حسینی اکنون در حوزه مداحی اندکی منحرف شده است از خدا می‌خواهم پیش‌بینی‌ام غلط باشد. من آشکارا می‌گویم بعضاً مداحانی آمده‌اند که مداح نیستند. همه چیز در صدا و لحن خوش خلاصه نمی‌شود. مداح اخلاق و اخلاص می‌خواهد. باید جلوی انحراف را بگیریم و اگر اکنون که اندکی دیر است جلویش را نگیریم دیگر نمی‌توانیم.

نزار القطری افزود: من پنج، شش سال قبل برای اولین بار آقای ضرغامی را دیدم به خاطر دارم روز اربعین بود و به ایشان گفتم من یک پیشنهاد دارم و آن اینکه بیایید برای بچه‌ها و کودکان کار بکنید ما پای منبر و در مکتب امام حسین علیه السلام بزرگ شده‌ایم و جسم و روح‌مان با حب حسین علیه السلام عجین شده است بنابراین تبلیغات رسانه‌‌ای و شبکه‌های ماهواره‌ای روی ما اثری ندارد اما قطعاً بر کودکان تأثیرگذار است.

وی افزود: موضوع مهمی که می‌خواهم بگویم این است که باید به فکر بچه‌ها باشیم یعنی برای بچه‌ها و با زبان بچه‌ها نوحه بخوانیم و آموزه‌های دینی را مطرح کنیم. در غرب بهترین بودجه‌ها صرف برنامه‌سازی برای کودکان می‌شود چرا ما نباید یک کانال کودکانه بسازیم و به جای پخش انیمیشن‌های کمپانی والت دیزنی، کارتون‌های خودمان را پخش کنیم.

این مداح اهل بیت علیه السلام ادامه داد: بهترین احترام‌ها در مذهب ما وجود دارد مذهب ما به حب والدین و احترام به آنان تأکید می‌کند در حالی که در اروپا فرزند بعد از 18 سالگی از خانواده منقطع می‌شود. ما می‌توانیم با داشته‌ها و براساس آموزه‌های غنی دین خود داستان‌های زیبا و جذاب بسازیم و آن را به غرب بفروشیم. چرا همیشه ما باید از دیزنی کارتون بخریم!

معاون صدا ضمن استقبال از سخنان نزار القطری گفت: خوشبختانه ما اکنون شبکه پویا را برای مخاطبان کودک راه‌اندازی کرده‌ایم که نسبت به پخش انیمیشن‌های تولید داخل نیز اقدام می‌کند. ان‌شاءالله شبکه رادیویی کودک و نوجوانان نیز طی چند روز آینده راه‌اندازی خواهد شد.

صوفی در باره  بخش دیگری از سخنان نزار القطری که به اجلاس پیرغلامان حسینی اختصاص داشت، گفت: ما در اجلاس هدف آموزشی را پیگیری نمی‌کنیم بلکه صرفاً بحث تجلیل و تکریم از مداحان اهل بیت علیه السلام مطرح است و برای این امر نیز شاخص‌های بسیاری را در نظر گرفته‌ایم که مهم‌ترین آنها الگو بودن در اخلاق و رفتار است.

در ادامه این دیدار صمیمانه مداحان و شاعرانی از کشورهای آذرباریجان، هندوستان، افغانستان، پاکستان و مصر به بیان نقطه‌نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

 


به نقل از فارس