رییس سازمان حج و زیارت گفت: نام‌نویسی متقاضیان برای سفر به کربلای معلی از طریق سامانه «سماح» امکان‌پذیر است و از نظر سنی نیز هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

سعید اوحدی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت کربلای معلی محدود است و نمی‌توان زائر زیادی را در کربلا پذیرفت زیارت‌های عادی کنسل می‌شود و خدمات آن‌ها نیز به زائران پیاده‌روی اربعین کربلای معلی تعلق می‌گیرد.
او گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی و به منظور رفاه حال زائران سفر به کربلای معلی بر آن شدیم تا سامانه‌ای طراحی کنیم تا زائران با رفاه حال بیشتری بتوانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. تا از بی‌برنامگی ساماندهی عزیزان زائر جلوگیری به عمل آید، به همین منظور سامانه سماح را راه‌اندازی کردیم.
اوحدی با بیان اینکه سامانه سماح شامل دو بخش است گفت: زائران محترم می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ورود به بخش سمت راست قسمت پائین سامانه که مختص مشتاقان اهل‌بیت است از طریق رایانه‌های شخصی خود نام‌نویسی کنند.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص اخذ وجه نقدی که به اشتباه اطلاع‌رسانی شده بود گفت: این خبر اشتباه است و موجب سوءتفاهم شده است البته ما در سامانه سماح هم قید کرده‌ایم که نام‌نویسی برای اربعین کربلای معلی بدون هیچ‌گونه وجه نقدی انجام می‌گیرد.
البته این مبلغ در سامانه مختص متقاضیان عادی عتبات عالیات بوده که میزان آن نیز 40 دلار است.
وی همچنین یادآور شد که زائران اربعین به محض ورود به سامانه باید اطلاعات شخصی خود را طبق گزینه‌های موجود در سامانه درج کنند که حتما باید شماره موبایل خود را نیز وارد سامانه کنند تا ما بتوانیم آخرین اطلاعات را از طریق پیامک به عزیزان انتقال دهیم.
در خصوص افرادی که در آخرین لحظات برای نام‌نویسی اقدام می‌کنند نیز باید گفت که البته سامانه تا روز اربعین فعال است اما از زائران محترم خواهشمندیم که نسبت به تمدید گذرنامه‌های خود و نام‌نویسی حتما از چند روز قبل اقدام کنند تا برای برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته با مشکل روبرو نشوند.
 البته عزیزانی که دسترسی به اینترنت ندارند هم می‌توانند با مراجعه به دفاتر حج و زیارت نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.
وی با بیان این مطلب که برای نام‌نویسی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد گفت افراد می‌توانند در قالب گروه‌های چندنفره که حداکثر باید 10 نفرباشند اقدام کنند که این گروه‌ها می‌تواند خانوادگی نیز باشد که البته همه تلاش ما این است بر اساس درخواست زائران نسبت به اعزام آن‌ها اقدام کنیم.
آمارهای رسمی، حاکی از سفر یک میلیون و 600 هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات در اربعین پارسال است.