محسن نظافتی با اشاره به اینکه در ستاد ساماندهی اربعین که فعالیت آن از خرداد شروع شد، تصمیمات زیادی گرفته شده است، اظهار داشت: یکی از این تصمیمات، موضوع ساماندهی اعزام‌هاست تا مردم را هدایت کنیم که از چه تاریخی، با چه تعداد و از کدام مرز باید از کشور خارج شوند.

وی با بیان اینکه با ثبت‌نام در این سامانه تعداد زائران مرد و زن و استان‌های آنها برای ساماندهی بهتر زائران تعیین خواهد شد، تصریح کرد: لازمه ورود به این سایت، داشتن گذرنامه است و افرادی که دارای گذرنامه معتبر هستند بعد از ثبت‌نام، کد رهگیری می‌گیرند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه افرادی که گذرنامه ندارند یا گذرنامه آنها باید تمدید شود تا یک ماه فرصت دارند تا در این سایت ثبت‌نام کنند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و فعالیت این سایت به‌صورت مصوب با وزارت کشور و مرزها و سایر دستگاه‌های انتظامی کشور هماهنگ است.

وی اضافه کرد: تنها کسانی می‌توانند به اربعین امسال بروند که در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و عدم ثبت‌نام در این سامانه به‌منزله عدم آمادگی برای رفتن به پیاده‌روی اربعین است.

نظافتی خاطرنشان کرد: افرادی که گذرنامه دارند هر چه سریع‌تر وارد سایت شوند و حتی‌المقدور در گروه‌های 10 نفره ثبت‌نام کنند.