حبیب الله دهمرده، قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه مسئولیت جمع آوری کمک‌های مردمی برای ارائه خدمات به زائران پیاده اربعین حسینی به ستاد بازسازی عتبات عالیات واگذار شده است، گفت: این یک فرصت الهی پیرامون راهپیمایی اربعین حسینی است که برای مردم ایران به وجود آمده است.

 

وی اعلام کرد: بر اساس اعلام منابع رسمی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم ایران سال گذشته در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که اگر این آمار را با سال 92 مقایسه کنیم، بیش از چهار برابر افزایش حضور مردم ایران در پیاده روی اربعین را شاهد بوده‌ایم و این به این معنی است که مردم ایران علاقه وافری به حضور در این مراسم دارند و مسئولان باید زمینه این حضور را فراهم کنند.

 

 

یک میلیون نفر روز اسکان و پخت یک میلیون پرس غذا در سال گذشته فقط از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات برای زائران پیاده روی اربعین

 

دهمرده به یک میلیون نفر روز اسکان و پخت یک میلیون پرس غذا در سال گذشته فقط از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات برای زائران پیاده روی اربعین اشاره و اظهار کرد: اگر چه این میزان نسبت به جمعیت حاضر در مراسم بسیار ناچیز است اما توان همین‌قدر بوده است؛ اما در سال جاری کمیته های مختلفی شکل گرفته تا امکانات لازم برای مردم ایران فراهم شود.

 

وی با تأکید بر اینکه پایه و اساس برگزاری مراسم پیاده روی اربعین بر کمک های مردمی استوار بوده و هست، عنوان کرد: مردم ایران نیز مانند مردم عراق سخاوتمندانه در این برنامه مشارکت داشته‌اند.

 

دهمرده با اشاره به اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در کمیته های مختلف ستاد دائمی اربعین از جمله کمیته های زیرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل؛ کمیته اسکان و تغذیه، اعزام، هماهنگی سیاسی و کنسولی، اطلاع رسانی، مستندسازی و  آموزشی حضور دارد، اظهار کرد: مسئولیت کمیته مشارکت های مردمی نیز بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات گذاشته شده است.

 

وی گفت: این ستاد با هدف جمع آوری و ساماندهی مشارکت های نقدی و غیرنقدی مردم برای استفاده در مراسم اربعین حسینی تشکیل شده است و تلاش داریم ستاد زمینه مشارکت بهتر و بیشتر مردم در خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین را فراهم کند.

 

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات، اعلام کرد: سال گذشته 400 تن مواد غذایی، 93 هزار تخته پتو، بیش از 24 هزار متر مربع موکت، 108 اتوبوس، 55 آمبولانس و 628 تریلر برای حمل مواد ارسالی به عراق مورد استفاده قرار گرفت که این میزان در مقابل نیازهای موجود بسیار کم بوده که بر همین اساس شماره حسابی برای دریافت مشارکت های مردمی برای خدمت رسانی به زائران پیاده اربعین اعلام شده است.

 

پتو و مواد غذایی بیشترین نیاز زائران پیاده اربعین حسینی

 

دهمرده گفت: شماره حساب 561844444405 بانک سپه شعبه نجات الهی به نام ستاد اربعین حسینی تعیین شده تا صرف نیازهای زائران پیاده روی اربعین شود که بیشترین نیاز زائران در این ایام پتو و مواد غذایی است. البته بیشتر این هزینه ها صرف زائران ایرانی می شود چرا که موکب های مردم عراق تا روز اربعین بین نجف و کربلا فعال است اما روز بعد از اربعین این موکب‌ها جمع‌آوری می‌شود در حالی که زائران ایرانی چند روز بعد از اربعین نیز در کربلا می‌مانند و این موجب می‌شود که زائران ایرانی در اسکان و تغذیه دچار مشکل شوند و زیرساخت‌های عراق از جمله هتل‌ها و امکانات اسکان به اندازه‌ای نیست که بتواند نیاز خیل عظیم زائران اربعین را تأمین کند بر همین اساس اماکن مختلفی در عراق اجاره و در اختیار زائران ایرانی قرار داده می شود و بیشتر این اقدامات بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

 

امکانت کم و محدود مردم عراق؛ ما هم باید سهممان را بدهیم

 

وی افزود: مردم عراق امکانات کم و محدودیت‌های بسیار زیادی دارند و علی رغم مشکلات زیاد تا حد توان خود به زائران پیاده روی اربعین خدمت می کنند، ما هم باید سهم خود را در این مراسم باشکوه انجام دهیم.

 

دهمرده به عظمت مراسم پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: حضور 20 میلیون نفر در یک مراسم در دنیا بی نظیر است، در کجای تاریخ چنین عدد و رقمی ثبت و ضبط شده است، به راستی چه گروه و یا افرادی می‌توانند چنین جمعیتی را مدیریت کنند؟ تا به حال مردم چنین مراسمی را مدیریت و حمایت کرده‌اند و تلاش‌ها هم بر همین اساس که مردمی بودن مراسم اربعین همچنان حفظ شود، مقام معظم رهبری نیز بر همین امر تأکید دارد.

 

وی یادآوری کرد که به فرموده امام معصوم(ع) فرصت‌ها اندک هستند، دیر به دست می‌آیند و زود از دست می‌روند و اکنون یک فرصت داریم که باید از آن استفاده کرد.
قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات به برنامه‌های این ستاد در اینده نیز اشاره و اظهار کرد: به دنبال این هستیم که زمین‌هایی را خریداری و اردوگاه‌ها، زائر‌سراها و هتل‌هایی را در نجف و کربلا بسازیم و حتی این مکان‌ها را بین استان‌ها تقسیم کنیم که هر کدام بخشی را آماده کند و زائران هر استان بدانند که محل مشخصی برای اسکان دارند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می کنید چند میلیون ایرانی در مراسم پیاده روی اربعین سال جاری شرکت کنند، گفت: پیش بینی ما بیش از دو میلیون نفر است اما باز هم بسته به شرایط ممکن است بسیار بیش از این آمار باشد و ما باید برای هر میزان حضوری آمادگی داشته باشیم.

 

دهمرده به اقدامات ستادبازسازی عتبات عالیات در عراق اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ مردم ایران در بازسازی اماکن متبرکه عتبات عالیات نقش به سزایی داشته‌اند و اکنون نیز قریب به 150 پروژه در شهرهای مقدس عراق در حال انجام است که در طول برگزاری مراسم اربعین پروژه‌ها متوقف می‌شود و از پروژه‌ها برای اسکان مردم استفاده می‌شود از جمله مردم در صحن در حال ساخت حضرت زهرا (س) فراهم می‌شود.