سعید اوحدی، رییس سازمان حج زیارت که در صدر هیئتی از مسئولان این سازمان به دمشق سفر کرده بود گفت: نتیجه بررسی‌های این کمیته پس از سه ماه به اطلاع مقام‌های ذی ربط دو کشور خواهد رسید تا تصمیم گیری در این خصوص انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت تامین امنیت زایران ایرانی در سفر به دمشق اضافه کرد: این موضوع در دیدار با نخست وزیر، وزیرگردشگری و مقام‌های امنیتی سوریه در اولویت قرار داشت و مقام‌های دو کشور بر آن تاکید داشتند.

رییس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: در صورت تامین و تضمین امنیت زایران و تأیید دستگاه‌های ذی ربط کشورمان درخصوص برنامه ریزی برای راه اندازی تدریجی سفر دوستداران زیارت بقاع متبرکه اهل بیت (ع) در دمشق تصمیم گیری خواهد شد.

براساس این گزارش، در سفر اوحدی به سوریه طرفین با امضای تفاهم نامه‌ای آمادگی خود را برای امور گردشگری دینی و تبادل زایر میان دو کشور اعلام کردند.

تا قبل از آغاز بحران در سوریه در 15 مارس 2011 میلادی، سفر کاروان‌های زایران برای زیارت بارگاه شریف حضرت زینب (س) و حرم مطهر حضرت رقیه (س) به دمشق برقرار بود و سالانه بیش از یک میلیون زایر از ایران به سوریه اعزام می‌شدند.

سوری‌ها عنوان کرده‌اند: تمام تلاش خود را برای برقراری این مهم به کار خواهند بست وامیدوارند درسایه بهبود وضعیت امنیتی در منطقه زینبیه و داخل شهر دمشق دوباره بتوانند فضای مناسبی برای اعزام کاروان‌های زیارتی ایرانی برقرارکنند.

رییس سازمان حج و زیارت به تقاضای زیاد علاقمندان سفر زیارتی به سوریه اشاره و تصریح کرد: در سفر به دمشق بررسی امکانات و وضعیت امنیتی سوریه دراولویت قرار داشت و درخصوص مسایل زائران هم با مقام‌های سوری تبادل نظر شد.