«ام قصی» زنی که 25 دانشجوی پایگاه اسپایکر را از تروریست‌های داعش نجات داده و حالا به «قهرمان عراق» معروف شده، به ضریح مطهر نزدیک شد، به گردش چرخید و زیارت کرد و جملاتی زیر لب زمزمه کرد؛ کسی نفهمید؛ شاید از رنج‌هایی که خیلی از سنی‌ها هم مانند شیعیان در این یک سال از دست داعش در عراق کشیده‌اند، گفته است. 
 

مراقد مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) این هفته میزبان یک شیرزن سنی از اهالی صلاح الدین در شمال بغداد بود؛ زنی که سال گذشته، 25 تن از دانشجویان پایگاه اسپایکر را از قتل عام وحشیانه داعشیان نجات داد و با پذیرش ریسکی بزرگ ثابت کرد، دشمنی میان شیعه و سنی یک توهم ساختگی و توطئه از سوی دشمنان اسلام و افراط گرایان تکفیری است.

 
ام قصی، درحالی وارد حرم شد که بچه‌های الحشد الشعبی و نجات یافتگان آن روز پایگاه اسپایکر اطراف او حلقه زده بودند و قدم به قدم همراهی‌اش می‌کردند. 

 

شیعیان عراق بر او «طوعه زمانه» لقب داده‌اند، طوعه همان پیرزنی است که حضرت
«مسلم بن عقیل» (ع) را در خانه‌اش در شهر کوفه پناه داد و ام قصی نیز به رغم وحشی گری داعش، از جان خود مایه گذاشت و 25 جوان شیعی را در خانه‌اش پناه داد تا از تیغ و تیر داعشی‌ها جان سالم به در برند.

 

اهل تسنن اما از ام قصی به عنوان «مادری بزرگوار» یاد می‌کنند و برخی‌ها در عراق پیشنهاد داده‌اند که سال 2015 به نام او نامگذاری شود. 
 

ام قصی در کربلای معلی از سوی شیخ «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت الله سیستانی و مسوول تولیت آستان حسینی مورد استقبال قرار گرفت و این خبر به سرعت در فضای مجازی در عراق دست به دست شد. 
 

ام قصی در روزی خطر به جان خرید که شراره‌های افراط گری و خونریزی در مناطقی از شمال عراق تر و خشک را می‌سوزاند و افراط گرایان داعشی سرها می‌بریدند و دیوانه وار شلیک می‌کردند و دراین میان پیر و جوان و خردسال تفاوتی نداشت و هرآنکه را که احتمال می‌دادند با آنان هم فکر و هم عقیده نیست، تنش را میزبان تیرها و گلوله ها می‌کردند. 
 

آن روزها یک هزار و 732 دانشجوی اسپایکر را که مسلح نبودند به بیابان‌های تکریت بردند؛ گروه گروه و دسته دسته از کامیون‌ها به بیرون پرتابشان کرده و با دست‌های بسته در چاله‌هایی که از قبل حفر کرده بودند، به گلوله بستند و دفن کردند.
 

حادثه اگرچه هولناک و تکان دهنده بود، اما در غوغای جریان عظیم رسانه‌ای آن روزها و اخبار مربوط به پیشروی‌های داعش گم شد و حتی سازمان‌های بین المللی هم به آن نپرداختند. 
 

اما ام قصی از اهالی بخش سنی نشین «علم» که اغلب عاملان جنایت اسپایکر از این بخش بودند، تصمیم گرفت تا جان دستکم 25 تن از آن جوانان را که به خانه او پناه آورده بودند، نجات بدهد و این اقدام شیرزنانه و شجاع نیز در هیاهوی رسانه‌ای از نظرها دور ماند.