حسن نوریان، سرکنسول ایران در کشور هند می گوید، حکومت هند سکولاریسم را با معنای مدارا و احترام به عقاید در خود تعریف کرده است و در این حکومت برای احترام به اقلیت مسلمان سیزده درصدی، کل کشور در روز عاشورا تعطیل است.

 

وی در مصاحبه با روزنامه همدلی می‌گوید: «قانون اساسی هند ، این کشور را یک کشور سکولار معرفی می‌کند . مفهموم سکولاریسم در ادبیات سیاسی به معنی عدم ورود ادیان و مفاهیم فلسفی در حکومت‌داری است و به تعبیر دیگر هر کس باید دینش را فقط در خانه خود نگه دارد و در اداره کشور، ارزش‌های دینی دخالت داده نشود. این نوع نگاه در هند به معنی رد دین در اداره کشور تعریف نشده بلکه به نوعی احترام به همه عقاید و آیین‌ها و مذاهب تعریف شده است و به همین جهت، سیاستمداران و حاکمان بایستی بدون توجه به مذاهب مخاطبان، امور کشور را تدبیر کنند.» 

 

وی در ادامه می‌گوید: «برآیند این نوع حکومت داری در جامعه همزیستی پیروان ادیان مختلف اعم از ابراهیمی و غیر ابراهیمی بوده و به همین جهت در هند کمتر تعارضات دینی و اعتقادی دیده می‌شود.»

 

نوریان می‌گوید: «در بحث احترام به همه ادیان و مذاهب به عنوان نمونه می‌توان به عاشورا اشاره کرد. از جمعیت بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفری هند، شاید کمتر از چهل میلیون نفر را شیعیان تشکیل می‌دهند. اما روز دهم محرم و عاشورا، به احترام حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در این کشور تعطیل رسمی است.»

 

«می‌توان گفت داشتن روحیه احترام متقابل بین دیدگاه‌های مختلف و پذیرش تنوع و گوناگونی اعتقادات، هند را به الگویی موفق در زندگی مسالمت‌آمیز در جهان و بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا تبدیل کرده است. هندی‌ها برای اینکه مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه دهند به این اجماع رسیده‌اند که به سمت تخصص‌گرایی، علم و دانش پیش بروند، در جامعه امروز هند پیش از اینکه از فردی درباره اعتقاد و دین او بپرسند از تخصص و دانشش سوال می‌کنند.»

 

هند معجونی از ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون است که اغلب آن‌ها از هندوگرایی، اسلام و بوداگرایی نشات گرفته‌اند. حدود 80.5٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود 13.4٪ مسلمان هستند. هند همچنین بیش از 2.3٪ مسیحی و 1.9٪ سیک دارد. هندوستان پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمانان جهان را دارا می‌باشد که ازاین میان این 13.4٪ مسلمان هندی 9٪ اهل سنت و مابقی را شیعیان تشکیل می‌دهند.