به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، آخوند ˈعبدالحی میرزاعلیˈ روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار یازدهمین اجلاس بین المللی پیر غلامان حسینی علیه السلام در گرگان افزود: ترکمن ها سینه زنی، زنجیرزنی و گریه کردن ندارند اما به شیوه خاص خود در ماه محرم برای امام حسین  علیه السلامعزاداری می کنند.
به گفته وی، ختم قرآن، روزه های نافله، دادن صدقه و گفتن ذکر، بخشی از عزاداری های ترکمن ها در ماه محرم است.
وی تصریح کرد: در روایات اهل سنت آمده است اگر کسی در روز عاشورا چهار رکعت نماز بخواند پروردگار گناهان 50 سال گذشته او را می آمرزد.
وی ادامه داد: ترکمن ها اعتقاد راسخ به قیام امام حسین علیه السلام داشته و آن را علیه ظلم، نجات ستمدیدگان، اصلاح امت جدش و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر می دانند.
میرزاعلی با اشاره به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر گروهی از مسلمانان نسبت به این دو مقوله مهم اقدام نکنند در برابر دستورات الهی کوتاهی کرده اند.
امام جمعه اهل سنت آق قلا افزود: امام حسین علیه السلام برای احیای فریضه الهی قیام کرد و مقام معظم رهبری بر این مسئله که جامعه اسلامی به دلیل امر به معروف و نهی از منکر زنده است، تأکید دارند.
وی اظهار کرد: مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در اشعار خود به مدح و ستایش پیامبر گرامی اسلام و خاندان وی پرداخته است.
وی یادآور شد: پیرغلامان، روشن کننده و نگهدارنده چراغ راه انبیا و اولیای الهی هستند.
امام جمعه اهل سنت آق قلا افزود: پیرغلامان انسان های وارسته و شایسته ای هستند که نقش بی بدیلی در زنده نگه داشتن شعائر الهی در طول تاریخ داشته اند.
میرزاعلی با اشاره به این که باید در فرهنگ عاشورا تأمل و تفکر کنیم، تصریح کرد: هر کس امام حسین علیه السلام را دوست داشته باشد حق تعالی نیز وی را دوست دارد.

 


به نقل از ایرنا