بخشی از این اصلاحات چهل دقیقه‌ای به علت اعتراضاتی است که پس از نمایش این فیلم در جشنواره‌ی سی و دوم ایجاد شد و به انتقاد مراجع تقلید منجر گردید. اما بخش دیگری از این حذفیات، در راستای کوتاه کردن تایم سه ساعته‌ی فیلم جهت اکران عمومی آن صورت گرفته است.

در این میان جالب است بدانید که پس از این حذفیات، نقش چندین بازیگر در فیلم به طور کامل حذف شده است. برای مثال، سکانس‌های بازی «شقایق فراهانی» با توجه به حساسیت‌هایی که پیرامون رابطه‌‌ی او با کاراکتر «بکیر ابن حر» و تاثیرش بر حضور «بکیر» در سپاه امام حسین (ع) ایجاد کرد، به صورت کامل از نسخه‌ی آماده شده برای اکران، درآمده است.

علاوه بر این، کاراکتر «پرویز پورحسینی» نیز که در نقش یک پیرمرد روشن‌ضمیر در یکی از گذرگاه‌های میان شام تا کوفه، با «بکیر» دیدار می‌کند، به دلیل کوتاه شدن تایم ، به طور کامل از فیلم حذف شده است.

حذف سکانس‌های مربوط به حضرت «علی اکبر» (ع) نیز، یکی دیگر از اصلاحات اعمال شده در نسخه‌ی جدید فیلم است. اما با این حال، نقش حضرت عباس (ع) که به علت ترسیم چهره‌ی ایشان در فیلم مورد اعتراض قرار گرفته بود، همچنان در نسخه‌ی آماده‌ی اکران حضور پررنگی دارد. گرچه چند سکانس مربوط به حضرت ابوالفضل العباس‌(ع) هم تعدیل شده است؛ از جمله اولین نما و سکانس معرفی این حضرت جلوی قصر والی مدینه در شبانگاه.

برخی از نکات ریز هم در سکانس‌هایی مثل شهادت حضرت علی اصغر (ع) که در نقدها به آن اشاره شده بود، اصلاح شده است. در کنار آن، سکانس‌های گم شدن بکیر در بیابان هم جز دیگر موارد حذف شده‌ی فیلم است.

با این توصیفات، باید منتظر ماند و دید حذف این چهل دقیقه، می‌تواند یک اکران موفق و بی‌سر و صدا را برای فیلم «رستاخیز» تضمین کند یا نه. به هر حال، اکران عید فطر خیلی زود پاسخ این سوال را خواهد داد. به خصوص که تدارک سنگینی هم برای اکران موفق این فیلم، دیده شده است.