غلامرضا امیرخانی، سرپرست معاونت کتابخانه‌ملی، با بیان جزئیاتی از سفر برخی از مسئولان کتابخانه ملی به کشور عراق گفت: هدف از سفر به کشور عراق، بازدید از کتابخانه‌های مهم شهرهای نجف و کربلا بود. در این سفر قرار شد که کتابخانه ملی در برخی از امور به کتابخانه‌ای موجود در این شهرها یاری کند.

 

وی ادامه داد: قرار شد که کتابخانه ملی که سابقه خوبی در نگهداری از نسخ خطی دارد در برخی از امور مانند تربیت نیروی متخصص برای این کتابخانه‌ها، مرمت نسخ خطی موجود در این مراکز و فهرست‌نویسی این منابع ارزشمند به کتابخانه‌های شهرهای کربلا و نجف یاری رساند.

 

امیرخانی در ادامه از تدوین «دانشنامه کربلا» خبر داد و یادآور شد: این امر به درخواست رئیس مرکز مطالعات آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) انجام می‌شود. وی در این دیدار نسبت به گزینش مدخل‌ها و تدوین این دانشنامه از کتابخانه ملی دعوت به همکاری کرد.

 

وی در ادامه به وضعیت بد کتابخانه‌های موجود در کشور عراق اشاره کرد و افزود: مدتی است که عراق درگیر جنگ است و به همین دلیل کتابخانه‌ها و نسخ خطی این کشور در معرض خطرهای جدی از جمله نابودی هستند. هرچند تلاش‌هایی برای صیانت این منابع انجام می‌شود، اما به هر حال نابودی و خسارت در این زمینه به دلیل شرایط نامساعد تا حدودی غیر قابل اجتناب است.

 

چندی پیش خبری مبنی بر به آتش کشیدن کتاب‌های موجود در شهر موصل که هم‌اکنون در دست نیروهای داعش است، منتشر شده بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. بسیاری از اهالی فن و علم نسبت به نابودی و خسارت‌های موجود در این حوزه ابراز نگرانی کرده بودند.