فریبرز خسروی معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری در بازدید از مرکز مطالعات آستان مقدس امام حسین (علیه السّلام) با اشاره به منابع و ذخایر موجود در کتابخانه ملی ایران گفت: کتابخانه‌های ملی حافظه‌های تاریخی یک ملت هستند و در حفاظت از میراث مکتوب جوامع، نقش بی‌‌بدیلی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تبعات و خسارات حاصل از جنگ های اخیر در عراق و سوریه، بر ضرورت حفاظت از میراث مکتوب و ملموس این کشورها تاکید کرد و گفت: حفاظت از میراث 
فرهنگی وتمدنی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که با ثبت آثار و تهیه نسخه های دیجیتال از منابع مکتوب می توان از آسیب های تهدید کننده این آثار پیشگیری کرد.


بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، خسروی در ادامه با اشاره به راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی، ثبت آنچه در اربعین رخ می‌دهد را به عنوان یک میراث جهانی ضروری دانست و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه‌‌ملی ایران آمادگی دارد بر تدوین، ثبت و معرفی آثار مکتوب و آیین های فرهنگ تشیع با آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) همکاری کند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه‌ملی گفت: ما آمادگی کامل داریم دانش و ظرفیت های موجود در سازمان خود را در اختیار متولیان عتبات‌‌عالیات قرار دهیم و در این راستا آمادگی اعزام استادان و صاحب نظران برای افزایش دانش کارشناسان کتابخانه‌ها، مراکز اسنادی و موسسات پژوهشی وابسته به عتبات‌عالیات را داریم.

در ادامه این دیدار عبدالامیر القریشی رییس مرکز مطالعات آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های علمی و فرهنگی میان دو ملت ایران و عراق گفت: بسیاری از آثار تمدن کربلا در طول دوره‌های مختلف از بین رفته است و ما در تلاش هستیم بخش‌هایی از این پیشینه تمدنی را یافته و مستندسازی کنیم.

رییس مرکز مطالعات آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) با اشاره به پروژه‌های تدوین دانشنامه کربلا، تقاضا کرد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر فرآیند گزینش مدخل ها و تدوین این دانشنامه با آستان مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) همکاری کند.


در سفر هیات ایرانی به نمایندگی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به کشور عراق، غلامرضا‌امیرخانی معاون کتابخانه ملی و امین عارف نیا مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط‌عمومی خسروی را همراهی می کنند.