ولایت خورشید: (دفتر دوم:) حسین، وارث آدم تا خاتم» مجموعه سروده‌های آیینی و مذهبی دکتر محمد علی‌آبادی با موضوع امام حسین (علیه السّلام) و وقایع و قهرمانان کربلا در قالب‌های کلاسیک است که با مقدمه‌ دکتر جلیل تجلیل از سوی انتشارات نور مهراز منتشر شده‌است.

شاعر در این مجموعه، اشعار خود را در پنج فصل طبقه بندی کرده‌است. در فصل نخست، با عنوان «بهاریه، در تهنیت میلاد نور» اشعاری درباره ولادت رسول اکرم (ص)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ابوالفضل (ع) گردآوری شده‌است.

«مصیبت‌خوانی‌‌های عارفانه و روحانی» عنوان فصل دوم این کتاب است. در این فصل، سروده‌هایی درباره واقعه کربلا و عاشورا آمده‌است.

علی‌آبادی به فصل سوم این مجموعه، عنوان «سرودها و نوحه‌ ها» را داده‌است. این فصل به سروده‌هایی در میلاد و مرثیه‌هایی آهنگین در سوک قهرمانان کربلا اختصاص دارد.

خوانندگان این مجموعه شعر در ادامه مطالعه، فصل چهارم را با عنوان «عصر عاشورا، تا شام غریبان و تا اربعین سالار شهیدان» از نظر می‌گذرانند. بیشتر سروده‌های این فصل، درباره بانو زینب (س) است.

«قتل‌نامه‌ای منظوم از زبان سکینه خاتون علیه‌السلام» عنوان فصل پنجم است. این فصل شامل شعرهایی از علی‌آبادی است که از زبان سکینه خاتون (ع) در این فصل گنجانده شده‌است.

دکتر جلیل تجلیل در بخشی از مقدمه‌‌ای بر این کتاب نوشته است: «آشنایی با مفاهیم عمیق و دقیق آیات قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین (ع) و برخورداری از ذهنی وقّاد، این شاعر را توان آن داده‌است که در گذرگاه اشعار خود، سیره ملکوتی آن بزرگواران را به زیبایی ترسیم کند، اعیاد بزرگ اسلامی را با شور و شعف گرامی بدارد و سوک‌ها و ماتم‌های بسیاری را که بر عترت پیامبراکرم (ص) در طول حیاتشان رخ داده و ستم‌هایی که بر خاندان پاکش رفته‌است، با بیانی وثیق در قالب قصاید و قطعه‌‌ها و دیگر قالب‌‌های سرایش بریزد.» (صص 3 ــ 4)

«ولایت خورشید (دفتر دوم): حسین، وارث آدم تا خاتم» در 404 صفحه، با شمارگان دوهزار نسخه، به بهای 25 هزار تومان، از سوی انتشارات نور مهراز منتشر شده است.