درابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط آقای حاج محمد الصراف قاری و موذن آستان مقدس حسینی، آقای سید عقیل الیاسری معاون قسمت امور فکری و فرهنگی حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام به سخنرانی پرداخت. 
 

آقای الیاسری در سخنان خود ضمن عرض تبریک به مناسبت این ایام خجسته به مراجع عظام تقلید و همه دوستداران و پیروان خاندان عصمت و طهارت و منتظران مهدی موعود، از دست اندرکاران برپائی این جشنواره برای پانزدهمین سال پیاپی تشکر نمود و گفت: زمین کربلا، زمینی است که خون پاک ترین افراد بشریت در آن برای برافراشتن پرچم حق و ترسیم آزادی و کرامت امت اسلام بر زمین ریخته شد و بر ماست که به عنوان مومنان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام پاسدار حرمت این شهر باشیم.

 

وی در ادامه به اعمال و زیارات این شبها اشاره نمود و از همگان تقاضا نمود تا برای نصرت نیروهای داوطلب مردمی که تا آخرین قطره خون خود پای مقدسات، تمامیت ارضی و ملت عراق ایستاده اند، دعا نمایند. 
 

بعد از آقای الیاسری تنی چند از شعرای اهل بیت، اشعار خود به این مناسبت را برای حاضران قرائت نمودند. 
 

لازم به یادآوریست این جشنواره برنامه‌ای تقلیدی و سالانه است که آقای مقداد کریم هادی از شهر الصویره عراق علیرغم شرایط سخت حاکم بر فعالیت‌های دینی در زمان حاکمیت بعث بر عراق پایه گذاری نمود و امروز این برنامه از یک برنامه ساده به جشنواره‌ای با پشتیبانی حرمین مطهر حسینی وعباسی مبدل گردیده است.