در آستانه اربعین حسینی و همزمان با راهپیمایی عظیم دلدادگان آستان حضرتش از سراسر جهان به سوی کربلای معلی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آذر ماه سال گذشته نخستین دوره «جایزه جهانی اربعین» را در رشته عکاسی، در ایران و دیگر کشورها برگزار کرد.

 

عکس‌های دریافتی براساس فراخوان دبیرخانه جایزه جهانی اربعین با تلفن همراه و یا دوربین‌های عکاسی در موضوعات، پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق، برگزاری مراسم اربعین در ایران و دیگر کشورهای جهان، صحنه‌های دلدادگی و ابراز ارادت به حضرت اباعبدلله الحسین (ع) در ایام اربعین در جای جای جهان، رخدادهای مهم در ارتباط با اربعین در کشورهای مختلف جهان و موضوع آزاد پیشنهادی ارسال‌کننده اثر مرتبط با اربعین حسینی، به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین ارسال و پس از داوری آثار توسط هیأت داورانی متشکل از 3 تن از اساتید و کارشناسان مطرح رشته عکاسی کشورمان، تعداد 50 عکس به بخش نمایشگاه راه یافته‌اند و 4 نفر ایرانی و 2 نفر از کشور عراق و پاکستان به عنوان خالقان آثار برتر انتخاب شدند.

 

بر همین اساس مراسم اختتامیه نخستین جایزه جهانی اربعین٬ با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از هنرمندان و فعالان و مسئولان فرهنگی و صاحبان 50 اثر برگزیده این جایزه جهانی، در محل موزه امام علی (ع) برگزار شد.

 

بنا بر اعلام این گزارش، به صاحبان 4 اثر برگزیده نخست ایرانی، جایزه سفر 10 روزه به عتبات عالیات و به 2 نفر برتر خارجی، جایزه سفر 10 روزه به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی کشورمان، تعلق می‌گیرد.

 

همچنین نمایشگاه آثار برگزیده در محل موزه امام علی (ع) دایر بوده و پس از نمایش در قالب «نمایشگاه عکس اربعین» در رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر جهان، به نمایش درخواهد آمد.