درباره این که قبر حضرت زینب علیها السلام در چه مکانى است، سه احتمال وجود دارد: مدینه، شام و قاهره.

عمده سیره نویسان مرقد آن بانوى بزرگ را «قاهره» و «شام» گفته‌اند.

 

یحیى بن حسن حسینى عبیدلى اعرجى در کتاب اخبار زینبیات و برخى دیگر از سیره نویسان گفته‌اند: حضرت زینب در مصر وفات نمود (1).

حسنین سابقى در کتاب مرقد عقیله زینب و برخى دیگر نوشته اند که مرقد حضرت در شام و دمشق قرار دارد (2).

برخى دیگر از نویسندگان مانند دکتر شهیدى در کتاب زندگانى فاطمه زهرا (س) مرقد آن بزرگ بانوى اسلام را به صورت مردّد بین مدینه ، شام و مصر مطرح کرده اند (3).

یزید در پاسخ نوشت که زینب (س) را از مدینه اخراج کند

 

آنان که گفته‌اند مقبره آن حضرت در مصر قرار دارد، این گزارش را نقل کرده‌اند که بعد از مراجعت کاروان باقى مانده واقعه کربلا از شام به مدینه، جوّ عمومى مدینه نا آرام شد.

حاکم مدینه نامه‌اى براى یزید نوشت و وضع پیش آمده در مدینه و نقش حضرت زینب (س) در بیدارى و مقاومت مردم را براى یزید توضیح داد. یزید در پاسخ نوشت که زینب (س) را از مدینه اخراج کند. حاکم مدینه مُصِرّ بود که زینب (س) از مدینه خارج شود. سرانجام حضرت زینب (س) از مدینه به مصر هجرت کرد و مورد استقبال حاکم مصر و عده زیادى از اهالى مصر قرار گرفت. حضرت زینب(س) بعد از گذشت حدود یک سال در غروب پانزدهم رجب سال 63 در قاهره رحلت نمود (4).

 

اما آنان که گفته‌اند: مقبره حضرت زینب (س) در شام است. ضمن نقل این داستان که حاکم مدینه در پى اخراج و تبعید حضرت زینب (س) بر آمد و سرانجام حضرت زینب (س) به شام رفت، به نقل دیگرى پرداختند و آن این است : موقعى که واقعه حره و غارت و کشتار مردم مدینه در سال 62 هجرى توسط یزیدیان رخ داد، عبدالله بن جعفر براى این که ناراحتى همسرش زینب (س) تجدید نشود و قدرى غم و اندوه او کاسته شود، افزون بر این، مرض وبا و طاعون در مدینه شایع شده بود و براى در امان ماندن از آن ، به همراه حضرت زینب (س) به سوی مزرعه‌ای در شام رفتند و در آن جا اقامت گزیدند تا این که حضرت زینب (س) مریض شد و در آن دیار از دنیا رفت. پس از زینب کبرا (س) ، ام کلثوم دختر دیگر حضرت علی(ع) که از غیر فاطمه زهرا (س) و نام او زینب صغرا بود، مشهور به زینب کبرا شد و به مصر رفت (5).

این زیارتگاه‌ها مصادیق آیه شریفه:« (این چراغ پرفروغ) در خانه‌‏هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد (6))... می‌باشند.»

 

حتی اگر نتوان به یقین مشخص کرد که قبر حضرت زینب (س) در کجا واقع است باز می‌توان گفت: زیارتگاه‌ها و اماکنی که به این دودمان منسوبند همه از مصادیق آیه شریفه:« (این چراغ پرفروغ) در خانه‌‏هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد (6))... می‌باشند.» این خانه‌ها و زیارتگاه‌ها و لو منسوب به آن‌ها باشد، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است. محل دفن اهل بیت هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه‌های مردم عاشق جای دارند.

 

مطالب کامل‌تر درباره این موضوع را می‌توانید در این لینک مشاهده نمایید.

 

عکس حرم حضرت زینب (س) در قاهره

IMAGE634738302825296208.jpg

 

عکس حرم حضرت زینب (س) در دمشق

39508.jpg

 

 


1. عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122.

2. سابقی شیخ محمد حسنین مرقد العقلیه زینب علیها السلام، شیخ محمد حسنین ، ص 45.

3. شهیدی،سید جعفر، زندگانى فاطمه زهرا (س) ، ص 161 و 162.

4. عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122.

5. شیخ جعفر نقدى ، زینب کبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184.

6. نور،36:"فی‏ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ.."