نیازعلی ابراهیمی پاک در حاشیه سفر هیئت تجاری استان قزوین به کربلا گفت: در نشست‌های تخصصی که در روزهای گذشته با هیئت‌های عراقی داشتیم مشخص شد در کشور عراق می‌توانیم در عرصه‌های کشاورزی نیز مشارکت کنیم و طرح‌هایی را اجرا کنیم.

وی افزود: استان کربلا با داشتن خاک مناسب و فراوان مستعد طرح‌های کشاورزی است که قادریم نسبت به ایجاد مجتمع‌های کشت و صنعت بزرگ، توسعه کشت گلخانه‌ای اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برای مدرن کردن کشاورزی این کشور و با تجربه موفقی که در استان قزوین داریم آماده‌ایم تا در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار نیز مشارکت کنیم تا تفاهم نامه فیمابین را عملیاتی کنیم.

قزوین

این مسئول همچنین افزود: برای انتقال دانش گلخانه‌ای نیز تخصص لازم را داریم و می‌توانیم به تولید این محصولات در داخل کربلا کمک کنیم.

ابراهیمی پاک بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت تولید برخی محصولات پروتئینی در استان قزوین بالاست و در محوصلات باغی، کشمش، زیتون، گوشت مرغ و قرمز و لبنیات هم ظرفیت زیادی داریم که با برنامه ریزی می‌توانیم مازاد تولید را به استان‌های عراق صادر کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون دو هزار تن گوشت مرغ و 200 تن تخم مرغ به عراق صادر شده و کربلا با جمیعت یک میلیون و 300 هزار نفری خود که سالانه بیش از دو میلیون زائر در فصول عادی و 20 میلیون در مناسبت‌های مذهبی دارد می‌تواند بازار خوبی برای محصولات پروتئینی قزوین هم باشد.

راه اندازی کشت و صنعت 100 هزار هکتاری در کربلا

ابراهیمی گفت: با ظرفیت‌های مستعد کشت در استان کربلا می‌توان یک مجتمع بزرگ مکشت و صنعت به وسعت 100 هزار هکتار در استان کربلا ایجاد کرد که این کار ظرفیت تولید بسیار بالایی برای مردم این شهر مذهبی خواهد داشت و کار بزرگی است که می‌تواند عملیاتی شود.

وی رمز موفقیت در تجارت با عراق را استفاده از مشارکت بخش خصوصی این کشور دانست و یادآورشد: با استفاده از مشارکت عراقی‌ها می‌توان طرح‌های مشترک را با سرعت و اطمینان بیشتری اجرایی کرد.