رجب، نام نهری در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است. رجب هفتمین ماه از ماه‌های قمری است که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) درباره آن می‌فرماید: رجب، «شهر الله الأصمّ»؛ و بدان سبب آن را «اصمّ» نامیدند که هیچ ماهی به پایه عظمت آن نمی‌رسد. و نیز می‌فرمایند: بدانید که رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است.

امام صادق (علیه‌السلام) در روایات متعددی به بیان اعمال و مناسک وارد شده در این ماه پرداخته‌اند که در میان آن‌ها زیارت سیدالشهدا (ع) در ابتدای ماه رجب، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ابن قولویه در کتاب کامل‌الزیارات، علامه کفعمی در کتاب مصباح که یکی از مهمترین منابع شیعی در ادعیه و زیارات است و یا شیخ مفید در کتاب مزارروایاتی را مبتنی بر سفارش زیارت اباعبدالله (ع) در این روز آورده‌اند که متن این سه روایت از قرار زیر است:

 

1- بشیر دهان از امام صادق (ع) روایت کرده که فرموده: هر کس قبر امام حسین (ع) را در اولین روز رجب زیارت کند، قطعا و حتما خداوند او را می‌آمرزد.

2- بشیر دهان از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: هر کس در روز عرفه با معرفت امام حسین (ع) را زیارت کند، خداوند برایش ثواب هزار حج، هزار عمره و هزار غزوه به همراه پیامبر مرسول را می‌نویسد و هر کس در روز اول رجب امام حسین (ع) را زیارت کند قطعا خداوند او را می‌آمرزد.

3- حسن بن سعید اهوازی از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود: هر کس در روز اول رجب امام حسین (ع) را زیارت کند، قطعا آمرزیده می‌شود.

 

متن کامل زیارت امام حسین (ع) در ابتدای ماه رجب را می‌توانید در این لینک مشاهده فرمایید.