داریوش یاری، کارگردان مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» درباره این کار که در جشنواره سی‌و‌سوم به نمایش درآمد، اظهار کرد: مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» کاری جدید و نو در سینمای ایران محسوب می‌شود که هنرهای مختلفی چون تعزیه، مینیاتور، تئاتر و سینما در آن به چشم می‌خورد. این اتفاق نیز به شکل خوبی رخ داد، زیرا توانستم کاری درست کنم که تماشاگر از آن راضی باشد.

وی افزود: این‌که می‌گویم این کار مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت، تنها یک ادعای شخصی نیست، بلکه من عیناً چنین چیزی را مشاهده کردم، زیرا در طول نمایش فیلم در جشنواره سی‌و‌سوم یک نفر را هم ندیدم که از سالن بیرون برود یا این که موقع نمایش فیلم چرت بزند. در این مستند داستانی تمام سعی من این بود که به نحوی به داستان نگاه کنم که تا به حال کمتر تماشاگری آن را دیده است. همچنین از مشاورهای بخش‌ها و نهادهای مختلف اسلامی و حوزه‌های علمیه هم بهره بردم.

این فیلمساز ادامه داد: این کار قرار است همزمان با ماه محرم اکران شود. برای نمایش عمومی این فیلم هم هیچ دغدغه‌ای ندارم، چون برای ساخت، هر آنچه که در توان داشتم انجام دادم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که این فیلم سعی کرده زبانی بین‌المللی برای بیان مفهومش داشته باشد. زیرا این ویژگی می‌تواند به بهتر دیده شدن کار در مجامع جهانی کمک کند.

این کارگردان ادامه داد: جدا از این کار مستند آرزو دارم کاری مشابه «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را جلوی دوربین ببرم که محوریت آن امام رضا(ع) باشد. برای این کار طرحی نیز در اختیار دارم که امیدوارم بتوانم آن را محقق کنم، البته اجازه اصلی این مستند داستانی باید از طرف امام هشتم صادر شود.

وی در انتها درباره دیگر کارهایش نیز چنین توضیح داد: هم اکنون به همراه «مهدی شیرزاد» در حال نگارش فیلمنامه یک کار سینمایی هستم که به زودی با پایان نگارش آن برایش تقاضای پروانه ساخت خواهیم کرد. این فیلم که موضوعی اجتماعی دارد به احتمال زیاد در صورت مهیا شدن شرایط، تابستان جلوی دوربین خواهد رفت.