به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام»، حیدرعلی جعفری مولف کتاب گنبد کبریاست که سعی کرده است در کتاب خود به بررسی تاریخ تخریب حرم ائمه بقیع، عتبات عالیات و ... بپردازد. کتابی که به نظر می رسد می تواند روایتگر قسمت کوچکی از بدرفتاری هایی انجام گرفته با حرم معصومین باشد.



از کتاب گنبد کبریا بگویید. هدفتان از نگارش این کتاب چه بود؟

با توجه به مظلومیت ائمه بقیع علیهم السلام و نیز شبهاتی که در قبرستان بقیع مبنی بر رد وجود قبور ائمه مطرح می شود بر آن شدم تا به بررسی تاریخ تخریب حرم ائمه بقیع بپردازم. پس از تکمیل مرحله تحقیقات با مشورت برخی اساتید بنام حوزه تاریخ حرم های مطهر سایر ائمه و تخریبشان را در دستور کار قرار دادم تا اینگونه این مطلب روشن شود که تخریب کنندگان حرم مطهر اهل بیت در تمامی اعصار یک سیر را در پیش گرفته اند. الحمدلله نگارش این کتاب پس از حدود یک سال وقت گذاری و با همکاری متخصصین این امر به پایان رسید و در بهار 91 توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسید.



اگر ممکن است درباره مطالب کتاب بیشتر صحبت کنید.

در فصل بقیع و حرمین شریفین نخست به بررسی تاریخچه قبرستان بقیع پرداخته شده و با پژوهشی در نوشتارهای جهانگردان و گزارش های آنان از ساختمان بقیع صورتی زیبا از حرم ائمه بقیع به تصویر کشیده می شود. در ادامه با معرفی اجمالی وهابیت و تاریخچه شکل گیری آن وارد بحث تخریب قبور می شویم و از آنچه که بر مقابر اهل بیت علیهم السلام توسط وهابیت صورت گرفته است سخن به میان می آورده می شود.

در فصل دوم کتاب تاریخ تخریب قبور عتبات عالیات را از کربلا آغاز می کنیم. پس از بیان وقایعی که بارها و بارها به تخریب قبر امام حسین علیه السلام می انجامد در پی آن بر می آییم که نتیجه افکار و کردار خاندان بنی عباس و هتک حرمت های آنان نسبت به مضجع شریف اهل بیت علیهم السلام را در قرن حاضر جویا شویم.

در ادامه با بررسی عملکرد وهابیت در هجوم به شهرهای مقدس نجف و کربلا به بیان وقایع پیش آمده در این زمان می پردازیم. پس از گذر از تاریخ کربلا نوبت به تاریخ حرم کاظمین می رسد و آنچه را که بر این حرم مطهر گذشته است بیان می شود. در بخش پایانی این فصل بار دیگر سوگ تخریب قبور سامرا در دلها تازه می شود و اخباری دقیق از این واقعه تلخ یادآور ما می شود.

فصل پایانی کتاب نیز اختصاص به حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام دارد. قسمت پایانی بخش کتاب نیز گزارشی تصویری از تاریخ تخریب حرم های مطهر است که در فضایی زیبا به نمایش گذاشته شده است

آیا پیش از این کتابی با این موضوع نوشته شده بود و فرق این کتاب با دیگر کتابهای موجود در این بحث در چیست؟

در بحث تخریب حرم ائمه معصومین علیهم السلام به صورت جداگانه کتابهایی چاپ شده بود ولی به این شکل که همه این تواریخ در یک مجموعه گرداوری شده باشد خیر چنین کتابی چاپ نشده بودیکی از ویژگی های این کتاب موجز بودن و مختصر بودن آن در کنار مستند بودن و متقن بودن مدارک و مطالب آن است. در نگارش این کتاب تمامی کتابهای موجود از صدر اسلام تا زمان حاضر در این موضوع دیده شده است و با بررسی دقیق اقوال و برطرف کردن نقاط مبهم مطالب نگارش یافت.



چه نکته ارزنده‌ای در همکاری شما با سوگواره گنبد کبریا موثر بوده است؟

چندی پیش از حضرت آیت الله صافی شنیدم که می فرمودند: آرزو دارم که در زمان ساخت مجدد بقیع باشم و در ساخت آن روضه منوره خدمت کنم. فرمایشات ایشان و دیگر مراجع عظام تقلید مبنی بر بزرگداشت روز هشتم شوال و نامگذاری به روز جهانی بقیع انگیزه ای دو چندان شد برای فعالیت های بهتر و دقیق تر دراین امر. بنده هم آرزو می کنم که توانسته باشم با همین بضاعت کم خدمتی هر چند کوچک به آستان مقدس ائمه بقیع و عرض ادب به پیشگاه آن امامان غریب داشته باشم.

 

برگرفته از: تبیان