به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام» سفر به عتبات عالیات در فصل تابستان با توجه به گرمای هوا و اقلیم بیابانی عراق شرایط خاصی را طلب می کند که عدم توجه به آن ها ممکن است در طول سفر برایتان مشکل ساز شود. آگاهی از چند نکته بسیار ساده و رعایت آن ها می تواند تا حد زیادی شما را در برابر وقوع شرایط خاص بیمه کند.

قبل از سفر یادتان باشد:

اگر مبتلا به بیماری مزمن از قبیل صرع، دیابت، فشار خون و غیره هستید حتما درباره شرایط سفر خود با پزشک مشورت و به توصیه های او عمل کنید. سوابق پزشکی خود را هم در طول سفر حتما به طور کامل همراه داشته باشید.

داروهای اختصاصی مورد نیاز خود را حداقل برای مصرف دو هفته به همراه داشته باشید و به تاریخ انقضای آن ها نیز دقت کنید.

در کشور عراق گرد و غبار معلق در هوا پدیده ای رایج و معمولی است که در فصل تابستان با وزش بادهای گرم تشدید خواهد شد. حتما قبل از زمان حرکت، چند ماسک بهداشتی برای خود و خانواده‌یتان تهیه کنید.



خود را برای فعالیت هایی نظیر پیاده روی، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی های اتوبوس، اعمال مسجد کوفه و سهله و غیره آماده کنید. ممکن است انجام و تحمل بعضی از این فعالیت ها علی الخصوص در فصل گرما برای سالمندان یا کودکان سخت باشد که از قبل باید شرایط را برای آن ها توضیح دهید و آمادگی های لازم را داشته باشید.

برای این که در طول سفر گرمازده نشوید یک بادبزن کوچک و یک قمقمه آب با خود داشته باشید. استفاده از کلاه آفتاب گیر یا پارچه های نخی نظیر چفیه هم می تواند مفید باشد.

در هوای گرم بهتر است از لباس های نازک، نرم و روشن استفاده کنید. همچنین لباس های پنبه‌ای برای فصل گرما بهترین نوع لباس هستند چون هم هوا از بین منافذ آن می‌گذرد و هم عرق بدن می‌تواند تبخیر شود.

در حین سفر حواستان باشد:

هنگامی که از بیرون به هتل بر می گردید و برای استراحت به اتاقهای خود می روید، با بدن گرم و عرق کرده در مقابل باد پنکه یا هوای سرد کولر قرار نگیرید چون دچار سرماخوردگی خواهید شد.

به هنگام ورود به هتل بلافاصله آب سرد ننوشید زیرا ممکن است گرمی بدن شما و نوشیدن آب سرد، شما را ناراحت کند. بهتر است چند دقیقه ای صبر کنید تا دمای بدنتان به حالت عادی برگردد و سپس آب بنوشید.

به خاطر داشته باشید که همیشه دستگیره ها، شیر و شیلنگ توالت ها به خاطر نحوه استفاده از آنها آلوده است، بنابراین  هر وقت از توالت استفاده می کند باید بلافاصله بعد از خروج دستهای خود را با آب و صابون بشویید.

در صحن های مختلف پنکه ها و کولرهایی قوی قرار گرفته است که اگر به صورت مستمر در برابر آن ها قرار بگیرید ممکن است دچار مشکل شوید. پس در هنگام خواندن نماز، زیارات و ادعیه طولانی با توجه به شرایط خود جای مناسبی را انتخاب کنید که در معرض باد مستقیم آن ها قرار نگرید.



 در بیرون از هتل هرگز از آبهای آشامیدنی روباز و یا نوشیدنی های دیگر مانند دوغ هایی که در مشک عرضه می شوند استفاده نکنید. همچنین از خوردن مواد غذایی باز همچون شیرینی های روباز و غیره اجتناب کنید. در داخل هتلها نیز فقط از آبهای معدنی پلمپ شده استفاده نمائید.

تا جای ممکن از غذاهای کنسروی استفاده نکنید و اگر مجبور به استفاده از آن ها هستید حتما دستور طریقه صحیح مصرف آن را رعایت کنید.

بهتر است پیاده روی های خود را به قبل از ساعت 10 صبح یا پس از ساعت 5 بعدازظهر موکول کنید تا دچار گرمازدگی نشوید.

با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شوید:

گرمازدگی :
انسان همیشه در حال از دست دادن مقداری از حرارت بدن خود است. اگر شرایط محیط طوری باشد که از دست دادن حرارت مقدور باشد خطری متوجه انسان نخواهد شد اما در سرزمین عراق بخصوص در فصول گرم و یا مناسبتها که با ازدحام جمعیت روبرو هستیم، گاهی تبادل حرارت غیر ممکن خواهد شد. در نتیجه، حرارت بدن بالا می رود و معمولاً به 39 درجه یا حتی بالاتر از آن می رسد.

در چنین شرایطی کودکان و سالمندان بیشتر از افراد جوان و میانسال نیاز به مراقبت دارند. اگر مبتلا به گرمازدگی شدید با پائین آوردن درجه حرارت بدن مثلاً به کمک نوشیدن آب خنک، کمتر کردن لباسها یا پاشیدن آب فراوان به بدن و باد زدن خود را از خطر گرمازدگی نجات دهید.

استفاده از دوش آب سرد، پاشویه و مصرف زیاد مایعات هم می ‌تواند در جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر باشد. همچنین توجه داشته باشید که فرد گرمازده باید به تدریج به شرایط طبیعی بازگردانده شود.

عرق سوز:
بسیاری از افراد بر اثر تعریق فراوان، پیاده روی طولانی، استفاده از لباسهای نامناسب(مثلاً از جنس الیاف پلاستیک) و ... دچار عرق سوز می شوند.

جهت پیشگیری از این مشکل باید این نکات را رعایت کنید:
•    
عدم رفت و آمد در هوای گرم 
•    
پوشیدن لباسهای نخی
•    
استحمام مکرر
•    
استفاده از پودر بچه در نقاطی که اولین نشانه های عرق سوز مشاهده می شود.

آفتاب سوختگی:

در فصل تابستان، آفتاب سوختگی ها و دردسرهای ناشی از آفتاب به دلیل شدت زیاد نور خورشید افزایش می یابد. قرار گرفتن در آب و هوای گرم و خشک عراق نیز به تشدید آفتاب سوختگی کمک می کند. به همین دلیل توصیه می شود به صورت دقیق و منظم از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید و در فواصل زمانی مورد نیاز هم آن را تجدید کنید.

هوا که گرم تر می شود، فقط آفتاب سوختگی نیست که می تواند ما را گرفتار کند. خیلی از بیماری ها و مشکلات پوستی هم در این فصل بیش از پیش بروز می کند. در فصل تابستان بیماری های پوستی قارچی، شیوع بیشتری پیدا می کند و کسانی که زمینه ابتلا به این بیماری ها را دارند باید بیشتر مراقب باشند. بنابراین در این فصل به دلیل افزایش میزان تعریق، احتمال بروز عفونت های قارچی برای کسانی که در ناحیه تنه، پشت یا دست ها و پاها دچار قارچ های پوستی هستند، بیشتر می شود.