به همین مناسبت ویژه برنامه‌های مختلفی از در حرم حضرت ابولفضل العباس(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلای معلی و همچنین برنامه ویژه‌ای را با حضور سخنرانان و مداحان اعزامی جمهوری اسلامی ایران در حرم حضرت امیرمومنان علی(ع) برگزار می‌شود.

این گزارش حاکی است، مراسم عزاداری و سوگواری در حرم حضرت ابوالفضل(ع) با حضور زائران ایرانی در کربلای معلی هر شب پس از نماز مغرب و عشا و در حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، صبح‌ها پس از نماز برگزار می‌شود.

حضرت فاطمه زهرا(س) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار استنام مبارک آن حضرت، فاطمه(س) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم پس از بعثت(2) و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: «شهادت می‌دهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان می‌باشند.»

فاطمه زهرا(س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین(س) می‌باشد.

سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه(س) آب طلب کردند و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل کردند. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک کردند و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی کردند.

فاطمه(س) در حالی از این دنیا سفر کردند که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه(س) سودی نخواهد بخشید.