استان حمص که از بزرگ‌ترین استان‌های سوریه است که در مرکز این کشور قرار دارد و اقلیت شیعه بزرگی در استان حمص قرار زندگی می‌کنند. برآورد می‌شود که شیعیان استان حمص تعدادشان به هشتاد هزار نفر برسد.

ده‌ها هزار شیعه در حمص

شیعیان استان حمص علاوه بر داخل شهر حمص، در ده‌ها روستا در حومه این شهر حضور دارند. محل اصلی زندگی شیعیان شهر حمص در محله عباسیه این شهر قرار دارد. همچنین روستاهای شیعه نشین حمص به مرکزیت روستای‌ام العمد بیشتر در حومه شرقی این شهر قرار دارند که تعداد این روستا‌ها نزدیک به پنجاه روستا می‌شود.

داعش به دنبال قتل عام شیعیان حمص

روستاهای شیعه نشین استان حمص از سوی عناصر گروه تکفیری داعش تهدید می‌شوند و تکفیری‌ها بار‌ها حملات انتحاری را علیه این روستا‌ها ترتیب دادند که به شهادت ده تن از مردم بی‌گناه شیعه سوری منجر شد. آن‌ها همچنین قصد اشغال این روستا‌ها را داشتند که با مقاومت جوانان شیعه نقشه آن‌ها ناکام گذاشته شد. داعش دوباره در روزهای اخیر حملاتی را با هدف اشغال مناطق شیعه نشین استان حمص شروع کرده است تا شیعیان این مناطق را قتل عام کند.

شیعیان حمص در خط اول درگیری با تکفیری‌ها

با شروع ناآرامی‌ها در سوریه، استان حمص و خود شهر حمص به صحنه درگیری بین تروریست‌ها و ارتش سوریه مبدل شد. مناطق شیعه نشین این شهر هم هدف حملات تکفیری‌ها قرار گرفت، به همین دلیل جوانان شیعه حمص قبل از جوانان مناطق دیگر سوریه برای دفاع از خودشان سلاح به دست گرفتند و اکنون در مناطق مختلف سوریه حضور دارند.

شیعیان شهر حمص علاوه بر در شرکت در درگیری‌های استان حمص، در عملیات‌های مختلف در نقاط مختلف سوریه همچون عملیات آزادی قلمون، عملیات آزادی درعا و عملیات شکست محاصره شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا هم شرکت داشتند و ده‌ها تن از این شیعیان در این درگیری‌ها به شهادت رسیدند.