صندوقهای خاتم‌کاری ضریح‌های حرمین مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) که کار ساخت آن در مشهد به انجام رسیده است ظهر روز جمعه طی مراسمی از محل حرم مطهر امام رضا(ع) به مقصد کاظمین در عراق ارسال شد.

به همین منظور دیشب در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) مراسم بدرقه این صندوق‌ها با حضور هزاران زائر و مجاور برگزار و امروز بعد از اقامه آیین عبادی سیاسی نمازجمعه مشهد این صندوق‌ها با یک دستگاه تریلر عازم حرمهای مطهر امام موسی بن جعفر(ع) و امام جواد(ع) شد.

«جعفر دهنوی» مسؤول ستاد بازسازی خراسان رضوی برای بازسازی عتبات عالیات در این زمینه گفت: کار نصب این صندوق‌ها بر روی مرقدهای مطهر امامین(ع) در روز ششم اسفند انجام شود و روز هفتم اسفند نیز با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسوولان تحویل می‌شود.

افزود: هزینه ساخت این دو صندوق که در مجموع هشت میلیارد و 300 میلیون ریال بود بطور کامل از محل کمک‌های مردمی خراسان رضوی تامین شده است.

وی با بیان اینکه چوب این صندوق‌ها از نوع ساج برمه است گفت: بر اساس اعلام کار‌شناسان ماندگاری این صندوق‌ها بیش از 700 سال خواهد بود.

دهنوی وزن هر صندوق را یک تن و 200 کیلوگرم اعلام و بیان کرد: هر صندوق به طول سه متر و 50 سانتیمت، عرض یک متر و 70 و ارتفاع یک مترو46 سانتی‌متر ساخته شده که در مجموع 43 متر در دو صندوق خاتم شیراز نصب گردیده است.

مسؤول ستاد بازسازی خراسان رضوی برای بازسازی عتبات عالیات گفت: صندوق مضجع مطهر امام موسی کاظم (ع) متشکل از شمسه‌ها و خاتم 14 ضلعی به نام 14 معصوم (ع) است که در ‌‌نهایت یک هفت ضلعی کامل را تشکیل می‌دهند که به نام امام موسی بن جعفر (ع) می‌باشد و اطراف صندوق هم به نام وجود مطهر امام رضا (ع) طرح گره هشت و چهار لنگه طراحی و کار شده است.

وی افزود: صندوق مطهر امام جواد (ع) نیز متشکل از شمسه 12 ضلعی به نام 12امام(ع) است که به شمسه و خاتم 9 ضلعی به نام امام جواد (ع) ختم می‌شود و اطراف صندوق هم از گره هشت و چهار لنگه به نام امام رضا(ع) استفاده شده است.

کار ساخت این صندوق‌ها در محل امامزاده محمد(ع) معروف به گنبد خشتی در فاصله چند صدمتری حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد انجام و پس از اتمام کار از 9 آذر ماه در محل نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برای بازدید عموم رونمایی شد.