ساخت ضریح جدید حرم مطهر حضرت عباس(ع) که تاکنون مراحل مختلفی را پشت سر نهاده، این روزها مراحل مونتاژ قطعات بر روی سازه ضریح چوبی را شاهد هستیم.

در مراسمی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید احمد صافی تولیت حرم مطهر برگزار شد عملیات مونتاژ این پنجره‌ها صورت گرفت.

ضریح جدید از 14 دهانه (پنجره) تشکیل‌شده و یکی از نوآوری‌های صورت گرفته در روی ضریح جدید در مقایسه با سایر ضریح‌ها، نحوه نصب پنجره‌ها است که در ضریح جدید به‌گونه‌ای صورت گرفته که پنجره با تمامی اجزای تشکیل‌دهنده آن به‌صورت یک قطعه واحد روی سازه نصب می‌گردد.

پروژه ساخت ضریح جدید بارگاه مطهر حضرت عباس(ع) برای اولین بار در سطح عتبات عالیات عراق در داخل عراق و به دست هنرمندان عراقی ساخته می‌شود.

دقت و تکنولوژی بکار رفته در ساخت این ضریح برای اولین بار در ساخت ضریح نه فقط در عراق بلکه در تمام کشورهای صاحب سبک در ساخت ضریح بکار گرفته‌شده است.

هر پنجره (دهانه) از این ضریح از 238 کره، 36 نیم‌کره، 501 عدد دستگیره به ارتفاع 23 ردیف و عرض 12 ستون از این کره‌ها ساخته‌شده و ضخامت هریک از آن‌ها 3 میلی‌متر است. ضخامت هر یک از دستگیره‌های ساخته‌شده برای این ضریح 6 میلی‌متر بوده و این ضریح مجموعاً 6500 دستگیره دارد که همگی از نقره با عیار 999 با دو درصد طلا ساخته‌شده‌اند.

سید احمد الصافی، عمر ضریح فعلی را بیش از 40 سال اعلام کرد و افزود: با توجه به قدمت ضریح فعلی و آسیب‌های وارده به این ضریح و عدم کفایت مرمت‌های صورت گرفته، تصمیم برساخت ضریحی جدید با‌‌ همان طراحی و ویژگی‌های ضریح فعلی گرفته شد.

وی گفت: این ضریح با مشارکت تمامی زائران به‌واسطه نذورات و هدایای تقدیم شده به حرم مطهر در حال ساخت است، به طوری که امروز شیعیان عراقی، ایرانی، هندی، پاکستانی و ساکنان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر کشورهای جهان در ساخت این ضریح سهیم هستند.

ضریح فعلی مرقد مطهر حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) با بودجه مرجع وقت جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم در شهر اصفهان ساخته شد و در آذرماه سال 1342 هجری شمسی به عراق جهت نصب منتقل گردید.