سه سخنران دراین جلسه حضور داشتند که دکتر اکبری، دکتر میری و دکتر باقری بودند.

 

دکتر باقری:

اندیشمندان حوزه علوم انسانی نگاه ویژه‌ای به دین‌گرایی جامعه امروز دارند و اربعین را از این جنبه باید دید که در مصادیق دین‌گرایی جامعه روز قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال یورگن هابرماس می‌گوید: جامعه انسانی در یک دوره گذر از سکولاریزم است. وی بیان می‌کند سکولاریزم نتوانست دین را به حاشیه ببرد و درحوزۀ شخصی خلاصه کند که یکی از ضعف‌های جامعه امروزی فردگرایی شده‌است، و نقطه قوت جامعه دینی این تشکل‌های اجتماعی است و ضعف جامعه دینی این است که دین‌داران عقل گرایی را جدی نگرفتند.

ما در تربیت دینی مشکل داریم و در کودکان خود جزمیت ایجاد می‌کنیم و اعتقادات خود را القا می‌کنیم و اجازه تفکر نمی‌دهیم ... .

دینداران باید جایی برای عقل در نظر بگیرند و باید دین را کامل، با تمام وجوهات آن یعنی عواطف، معرفت و استدلال را در کنار یکدیگر داشته باشند.

 

دکتر اکبری:

تجمع اربعین یک رخداد تاریخی است چه بدان بپردازند چه نپردازند.

نخبگان ما و جامعه‌شناسان ما باید در این رابطه به بررسی بپردازند و این جمعیتی که رفته بودند عمدتاً زیر 30 سال بودند و جوان بودند.

ویژگی های مهم این راهپیمایی

1. حس همراهی و همدردی با قافلۀ حسین در تشنگی و گرسنگی و سختی راه

2. همه اقوام و سلایق مختلف وسنی و شیعه در یک حرکت یکپارچه گرد هم آمده بودند

3. سیدالشهدا همواره ملجا و پناه مردم بوده‌اند و مردم از اتفاقات در سطح منطقه به درد آمده و به حضرت مراجعه کرده‌اند...

اما در این حرکت باید حواسمان باشد نه گریه اصالت است نه معرفت، عمل‌گرا بودن و اقدام به حرکت نمودن اصل است.

 

دکتر میری:

باید از زوایای گوناگون این مساله را بررسی کرد.

یک زاویه پدیده سلفی‌گری و تاثیر آن بر اهل سنت امروز است که مشکلاتی درسطح منطقه ایجاد کرده‌اند و پیاده‌روی اربعین می‌تواند پاسخی بر در مقابل این اقدامات باشد.

 

زاویۀ دیگر قشری‌گری است در این واقعه رخ داده است.

که هیچ شخصی نمی‌تواند نظر جدید یا نظری بر خلاف قشری بدهد زیرا توده به او هجمه می‌برند.

و دیگر جامعه سنتی حوزه است که برداشت‌ آنها از واقعه  بگونه‌ای است که با اصل تشیع هم‌خوانی ندارد و تقریبا فقط به ثواب زیارت می‌پردازند اما مثلا مقوله فرزند زمان خود بودن چه می‌شود!

 

افرادی در تاریخ وجود دارند که منش و حرکت آن‌ها باعث زایش تمدن می‌شود مانند بودا در تمدن بودیسم، کنفسیوس در تمدن چین و عیسی در تمدن روم و... و حرکت امام حسین علیه السلام در اسلام این توانی را دارد که ایجاد ارزش و تمدنی کند.