به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد بازسازی عتبات عالیات، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: مراحل مطالعاتی طرح ترفیع گنبد امام حسین (علیه السلام) در حال اتمام است و در گام بعدی وارد مرحله اجرایی آن خواهیم شد.

مهندس پلارک در جلسه مهندسین و کارشناسان طرح نوسازی و ترفیع گنبد حرم امام حسین (علیه السلام) بر وقایع نگری و دقت در کار تاکید کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه ضمن قدردانی از مهندسین، کارشناسان و ستاد بازسازی استان کرمان که عهده دار اجرای این پروژه شده اند اظهار داشت: با توجه به این که حرم حضرت سیدالشهداء از ابتدا تا کنون 8 بار تخریب و به دست محبان اهل بیت (علیه السلام) ساخته و بازسازی شده است، وقایع نگری، ثبت طرحها و برنامه ها، اشخاص و عوامل بازسازی در این مورد بسیار مهم بوده و باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود تا بهره برداری علمی و فنی از آن صورت پذیرد.

وی با اشاره به این که این کار تاریخی پس از 700 سال به دست ایرانی ها و ستاد بازسازی کرمان انجام خواهد شد افزود: در این پروژه 4 ستون عریض دور ضریح مطهر تبدیل به 8 ستون با ابعاد کوچکتر شده و در بالای آن گنبد جدید حرم حضرت نصب خواهد شد.

پلارک ضمن اشاره به این که در انجام این کار مطالعات بسیاری صورت گرفته است تاکید کرد: ضمن دقت فنی و مهندسی، دقت در اجرا نیز ضرورت داشته و لازم است در موعد مقرر پروژه ترفیع گنبد به پایان برسد.

هم چنین به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام» به نقل از ایسنا، پلارک در جمع خبرنگاران در بیرجند گفت: مردم مومن و نیکوکار ایران تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان به بازسازی عتبات عالیات در عراق کمک کرده‌اند. وی از اجرای 150 پروژه کوچک و بزرگ در زمینه بازسازی عتبات عالیات از سال 81 تاکنون خبر داد و افزود: مراحل بازسازی عتبات عالیات اعم از سنگ کاری حرم های مطهر، تعویض سنگ، کف و دیوار، آینه کاری و مقرنس کاری به اتمام رسیده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه در حال حاضر توسعه عتبات عالیات آغاز شده است، گفت: با توجه به این که فضای حرم‌ها جوابگوی جمعیت زائرین نیست، لذا اجرای طرح جامع در تمام حرم‌های مطهر عتبات عالیات طراحی و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است. وی با اشاره به پروژه احداث صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در حرم امیرالمومنین علی(علیه السلام) ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه از یک سال قبل آغاز شده و هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیریکی دارد و نیازمند 400 میلیون دلار اعتبار است.

وی از ترفیع گنبد حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان یکی از پروژه‌های عظیم این ستاد نام برد و یادآور شد: این پروژه بعد از تصویب مرجعیت شیعه در عراق اجرایی می‌شود. پلارک خاطرنشان کرد: تاکنون 85 هزار نیروی کار ایرانی برای بازسازی عتبات عالیات به عراق اعزام شده و در این کار معنوی نیز مشارکت داشته‌اند.