به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام» به نقل از الکفیل، رئیس قسمت پروژه های مهندسی حرم مطهر حضرت عباس(علیه السلام) در گفتگو با خبرنگار شبکه جهانی الکفیل از ادامه عملیات اجرائی پروژه توسعه دربهای ورودی صحن مطهر حرم حضرت عباس(علیه السلام) خبر داد و گفت: توسعه دربهای صحن مطهر در چارچوب پروژه توسعه حرم مطهر در جریان است.

آقای مهندس ضیاء مجید الصائع در ادامه این مصاحبه از تدوین برنامه ای مشخص برای اجرای این پروژه خبر داد و گفت: دربهای ورودی به عنوان یکی از نماهای حرم مطهر به شمار رفته و عملیات اجرائی در فاز اول از دو درب "باب القبله" و "باب الامام الحسن علیه السلام" آغاز گردیده است. وی تعداد دربهای باقیمانده را 7 درب اعلام نمود و افزود: عملیات اجرائی مابقی دربها به نحوی که با عملیات اجرائی طرح توسعه و عبور زائران در تعارض نباشد، ادامه خواهد یافت.

وی کارهای اجرا شده تا کنون را تخریب بتن سازه قدیمی دربها اعلام نمود و افزود: با توجه به پیوستگی شبکه آرماتورهای موجود بین دربها و سازه دیوارهای پیرامونی حرم مطهر، این فرآیند نیاز به دقت عمل دارد. وی در ادامه از وجود برخی مشکلات در خصوص جمع آوری و حمل نخاله های بتنی در این پروژه به واسطه مشکلات ورود ماشین آلات به محوطه پروژه از یک سو و فضای کوچک در اختیار پروژه خبر داد و گفت: پیمانکار عراقی مجری پروژه با توجه مشکلات فوق الذکر اقدام به تهیه برنامه ای ویژه برای استفاده بهینه از زمان نموده تا بتواند پروژه را قبل از تاریخ مقرر به اتمام برساند.

آقای الصائغ عرض درب ورودی "باب القبله" را پس از طرح توسعه 11 متر اعلام نمود و گفت: درب ورودی کنونی 5.6 متر عرض و 11 متر ارتفاع دارد. وی درخصوص درب "باب الامام الحسن علیه السلام" گفت: در این درب نیز همانند درب "باب القبله" عرض درب به دو برابر افزایش خواهد یافت. این درب به روی محوطه بین الحرمین باز می شود و در ایام زیارت عاشوراء، اربعین و ... برای ورود هیاتهای عزادار اختصاص می یابد.

سازه این دربها از داخل با کاشی معرق کربلائی همانند کاشی های موجود در داخل صحن مطهر و برای حفظ تجانس معماری و مهندسی پوشانده خواهد شد.

یادآور میگردد قسمت پروژه های مهندسی حرم مطهر دهها پروژه بزرگ را علاوه بر صدها پروژه کوچک داخل و خارج حرم مطهر و بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق اجرا نموده است. عمده این پروژه ها توسط نیروهای عراقی انجام گردیده و یا حرم مطهر بر اجرای آنها نظارت داشته است. بخش بسیار محدودی از این پروژه ها نیز به دست نیروهای کار خارجی اجرا شده است.

بعضی از عکسهای این پروژه: