قتی به دیدارش می‌رفتیم با خود فکر می‌کردیم در میان سیل اشعاری که برایمان خواهد خواند غرق خواهیم شد. هر کس او را بشناسد، خواهد دانست که او برای هر جمله‌ای بیتی حاضر کرده‌ است اما افسوس که مرید و مرشد اهل بیت(ع) و فخر الذاکرین این روزها دیگر چیزی یادش نیست، حتی یک بیت که برایمان به یادگار بخواند! خودش میگفت پس از سکته‌ای که کرده اینگونه شده است و پسرش حاج حسین که تمام زحمات تدارک این گفتگوی صمیمانه را کشیده بود، می‌گفت دکتر معالج پدرم گفته؛ ایشان قبل از سکته‌ی قلبی؛ یک سکته‌ی مغزی هم کرده‌اند که بر حافظه‌ی‌ ایشان اثر گذاشته است‌.

این پیرغلام و نوکر اهل‌بیت(ع) و فخرالذاکرین را زیاد نمی‌شناسند، اما آنهایی که او را می‌شناسند، با روضه‌های پرسوز و گداز او مانوس هستند: "حاج فیروز زیرک‌کار".

وقتی به خدمتش رسیدیم و جویای احوالش شدیم یکی از بهترین لحظات بود. حاج فیروز زیرک‌کار این اتفاقها را هم خواست و مشییت الهی می‌داند و راضی‌ است به رضای خداوند. با او که سخن می گوییم تک تک واژه‌هایش بوی سیدالشهدا(ع) می‌دهد. انگار دایره‌ی لغاتش محدود و معطوف است به امام حسین و اهل بیت(ع). از علاقه عجیب خود نسبت به امام رضا(ع) هم سخن می‌گوید. حاج فیروز زیرک‌‌کار می‌گفت:" تقریبا هر روز زیارت امام رضا(ع) را می‌خواند.

در سن 78سالگی آنقدر سیمای نورانی و جذابی دارد که گویی کسالتی ندارند و این همان جذبه‌ای است که حداقل از هفتاد سال نوکری در این دستگاه به او عطا شده است وچه زیبا گفت شاعر: "هر آنکسی که قدم زد در آستان حسین/عزیز هر دو جهان شد قسم به جان حسین."

سال گذشته فیلم کوتاهی از حاج فیروز زیرک‌کار در فضای مجازی دست به دست گشت. فیلمی که مداحی او در حرم امام رضا(ع) در کنار حاج منصور ارضی بود. قبل از خواندن مصاحبه، این قطعه فیلم کوتاه دوباره منتشر می‌شود.

گفت وگوی صمیمانه‌ با "حاج فیروز زیرک کار" را در ادامه می‌خوانید:

*حاج آقا ضمن عرض سلام و ارادت خدمت شما بفرمایید شرایط جسمانیتان الان در چه وضعیتی هست و آیا بیماریتان بهبود یافته؟

الحمدلله مشکل خاصی نیست و تا حدودی بهبود یافته‌ام و در خدمت شما هستم.

* اگر مایل باشید مروری داشته باشیم بر زندگیتان، چگونه وارد عرصه ستایش‌گری و مداحی شدید و از خاطراتتان در این زمینه برایمان بگویید؟

خاطرات که بسیار است با اینکه کارمان خیلی سخت و وقت گیر بود ولی از کودکی کار می‌کردیم و به هیئت‌ها و مجالس روضه‌ی ائمه و به خصوص حضرت سید‌الشهدا(ع) میرفتیم، متاسفانه پس از سکته‌ای که کردم خاطراتم فراموش شدند و حضور ذهن ندارم.

بیشتر شعرهایی که میخواندم از مرحوم عابد تبریزی بود

*حاج آقا از اساتید و بزرگانی که در محضرشان مداحی را یاد گرفتید برایمان بگویید، ارتباطتان با دیگر مداحان و شعرا چگونه بود؟

از اساتیدی که در دوران ابتدایی مداحی به یاد دارم و به نوعی استاد من بودند حاج حسن شفیع‌پور، حسن آقای فراهتی معروف به حاج حسن جهازچی، آقای حسینی همان سعدی زمان، آقای ذهنی و مخصوصاً مرحوم عابد تبریزی که بیشتر شعرهایی را که میخواندم از ایشان بود.

اگر انسان راه درست و راه حسین را برود موفق خواهد بود

* از پیر غلامان و خاک خورده‌های دستگاه اهل بیت(ع) که سوزشان بیشتر بود چه کسانی را در خاطر دارید؟

همه‌ی پیر غلامان و مداحان که پیش آنها بودم بسیار با اخلاص و با سوز مداحی میکردند و شعر می سرودند اما استاد عابد را که اراده‌ی خاصی به ایشان دارم ، حاج‌حسن شفیع‌پور و مشهدی حسن جهازچی را می‌توانم اسم ببرم.

*حاج آقای زیرک کار میگویند پیر غلام چشم امیدش به اربابش است و تمام زندگی‌اش را هم صرف ارباب خود می‌کند این را چگونه تفسیر میکنید؟

بله چشم امید من هم مثل همه‌ی پیر غلامان دیگر به ائمه به خصوص اباعبد الله‌الحسین(ع) است وقتی انسان راه درست و راه حسین را برود موفق خواهد بود.

چشم امیدم هنوز هم به لطف و عنایت ائمه(ع) است

 


یکی از رسالت‌های «کرب‌وبلا» اطلاع‌رسانی در حوزه امام حسین علیه‌السلام است که در راستای این رسالت، رویدادهای خبری را پوشش می‌دهد و مصاحبه با افراد صاحب نظر را به صورت غیرجانبدارانه در جهت تبیین دیدگاه‌های مختلف منتشر می‌کند. در نتیجه نظر افراد مصاحبه شونده لزوما همان دیدگاه «کرب‌وبلا» نخواهد بود.