نرم‌افزار جامع راهنمای اماکن زیارتی عراق ویژه کارگزاران حج و زیارت در دو لوح فشرده دی و دی، کار مشترک مرکز آموزش کارگزاران سازمان حج و زیارت و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر تولید شد.

در این نرم‌افزار اطلاعات جامع و مبسوطی درباره اماکن زیارتی در کشور عراق ارائه می‌شود و هدف اصلی از تدوین آن نیز آشنایی کارگزاران کاروان‌های زیارتی با اطلاعات مورد نیاز آنان در طول سفر تورهای زیارتی به عراق است.

نرم‌افزار راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق برگرفته از کتابی با همین عنوان تألیف احسان مقدس از پژوهشگران حوزوی شامل هشت درس (فیلم) در دو لوح فشرده است که جلسه نخست به معرفی موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، منابع آب، دریاچه‌ها، تاریخ و اقوام ساکن در عراق اختصاص دارد.

استاد مقدس مسؤولیت معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی عراق را در این جلسات به عهده دارد که در جلسه دوم، در ادامه تاریخ عراق سخنی می‌گوید و پس از معرفی استان‌های این کشور، شهر نجف و کوفه و اماکن زیارتی در این دو شهر را معرفی و اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد.

اماکن زیارتی شهر کوفه و مهم‌ترین منازلی که امام حسین (ع) در مسیر مکه به کربلا از آن عبور کرده‌اند از دیگر بخش‌هایی است که استاد مقدس در جلسه چهارم از لوح فشرده نخست به معرفی آنها می‌پردازد.

جلسه پنجم از لوح فشرده دوم راهنمای اماکن زیارتی عراق به معرفی شهر کربلا و زیارتگاه‌های آن اختصاص دارد که براساس توضیح استاد مقدس، شهر کربلا دومین شهر مهم و مقدس در کشور عراق است که در فاصله 105 کیلومتری جنوب غربی بغداد و در حاشیه صحرا و غرب رودخانه فرات قرار دارد.

اماکن زیارتی شهر کاظمین و بغداد در قسمت ششم و اماکن زیارتی شهر سامراء در قسمت هفتم این نرم‌افزار معرفی می‌شوند و بخش پایانی نیز به معرفی اماکن زیارتی شهر حله و بصره و امامزادگان این دو شهر و همچنین دیگر اماکن زیارتی و سیاحتی عراق اختصاص یافته است.

از نکات برجسته این نرم‌افزار، پاسخ استاد به پرسش‌های مخاطبان است که وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که منظور از وجود مقامات در مساجد کوفه، سهله و وادی‌السلام چیست، پاسخ می‌دهد: جلب توجه مردم به اهمیت مذهبی و تاریخی این مساجد و اماکن است.

وی می‌افزاید: اصولا کسانی که با تاریخ آشنا هستند وقتی وارد مسجد کوفه می‌شوند حوادث تاریخی در ذهن آنها تداعی می‌کند و به دنبال جاهایی می‌گردند که آن حوادث تاریخی در آن قسمت از مسجد اتفاق افتاده است، اما انسان‌های عادی که اطلاع کمتری از تاریخ دارند تصور دقیقی از آن ندارند.

گفتنی است، براساس اطلاعات این نرم‌افزار کشور عراق بین نصف النهار 38 درجه و 45 دقیقه تا 48 درجه و 45 دقیقه طول شرقی و مدارهای 28 درجه و 50 دقیقه تا 37 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی قرار دارد و این موقعیت جغرافیایی آن را در منطقع معتدل شمالی قرار می‌دهد.

مساحت عراق با پایتختی بغداد، بالغ بر 438317 کیلومتر مربع است و تعداد جمعیت آن برحسب آمارگیری سال 1997 در حدود 22017983 نفر، در سال 2009 در حدود 28 میلیون نفر و در سال 2012 از مرز 32 میلیون نفر گذشته است.

علاقه‌مندان برای تهیه نرم‌افزار راهنمای اماکن زیارتی عراق ویژه کارگزاران حج و زیارت می‌توانند به نشانی تهران، خیابان آزادی، نبش خیابان رودکی، سازمان حج و زیارت، مؤسسه فرهنگی هنری مشعر مراجعه و یا با شماره‌های 66582138 پیش شماره 021 تماس بگیرند.

شایان ذکر است، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت تاکنون حدود 1000 عنوان کتاب با موضوع حج وزیارت منتشر کرده است که تمامی این کتاب‌ها به صورت الکترونیکی به نشانیhttp://lib.hajj.ir/ قابل دسترسی است.

amaken-aragh.jpg