'حسین کلانتری' روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال آغاز بازگشت زوار، خروج زائران ایرانی از این مرز برای حضور در آیین اربعین حسینی نیز کاهش محسوس یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرف عراقی به دلیل آنچه کمبود امکانات حمل‌ونقل اعلام‌شده؛ قادر به ارائه خدمات و انتقال زوار از مرز به شهرهای نجف و کربلا نیست، لذا خروج زوار نیز به حداقل رسیده است.

کلانتری یادآور شد: اکنون برنامه مسئولان دو کشور ایران و عراق ساماندهی بازگشت زوار از آیین اربعین حسینی در شهر کربلای معلی است، لذا امکان ارائه خدمات به زوار جدید در مرز از سوی طرف عراقی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از زواری که در دو روز اخیر وارد عراق شده بودند بعد از طی 30 کیلومتر پیاده در خاک این کشور، به دلیل نبود امکانات حمل‌ونقل، اسکان و تغذیه مجبور به بازگشت شدند.

معاون سیاسی استاندار ایلام گفت: به آن دسته از زائرانی که قصد زیارت عتبات عالیات در عراق را دارند توصیه می‌کنیم به علت اینکه همه اقدامات برای ساماندهی بازگشت زوار برنامه ریزی شده است تا پایان ماه صفر، سفر زیارتی خود را به تعویق بیندازند.

در دو هفته اخیر بیش از 600 هزار زائر ایرانی از طریق مرز بین‌المللی مهران برای شرکت در آیین اربعین حسینی وارد خاک عراق شده و به شهرهای مذهبی نجف و کربلای معلی سفر کردند.

شهرستان مرزی مهران در 90 کیلومتری جنوب غربی ایلام این روزها کانون اصلی تردد زوار به عراق است.