دوشنبه این هفته صدها تن از آوارگان کوبانی با هماهنگی امور پناهندگان سازمان ملل از مناطق کردنشین سوریه به دروازه مرزی فیشخابور آمده و اقدامات اولیه جهت اسکان آن‌ها در اقلیم کردستان عراق انجام شد.

یکی از مسئولان مرزی اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه هر هفته در روزهای دوشنبه و چهارشنبه صدها تن از آوارگان کوبانی به اقلیم کردستان عراق می‌آیند گفت: این افراد با هماهنگی حکومت اقلیم کردستان عراق و امور پناهندگان سازمان ملل در کمپ‌هایی که در منطقه 'قوشتپه' از توابع استان اربیل برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است اسکان داده می‌شوند.

به دنبال حملات داعش به کوبانی، راه‌های ارتباطی این شهر با دیگر مناطق کردنشین سوریه به اشغال داعش درآمده و عبور و مرور در این منطقه غیرممکن شده است.

یکی از این آوارگان به نام لیلا با اشاره به معضلات این افراد به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط سخت پناهندگان در ترکیه ما مجبور شدیم با ورود مجدد به خاک سوریه خود را از طریق مرز فیشخابور به کردستان عراق برسانیم.

وی افزود: شرایط سخت زندگی و نبود امکانات سبب شده است ما به اقلیم کردستان عراق کوچ کنیم. ازاین‌رو از سازمان‌های مرتبط می‌خواهیم به داد این مردم برسند.

دراین‌باره یکی از مسئولین کرد سوری در مرز فیشخابور گفت: به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی، نبود شرایط کار و عدم همکاری سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی امکان اسکان آوارگان کوبانی در مناطق کردنشین سوریه وجود ندارد و به‌ناچار تعدادی از این آوارگان به اقلیم کردستان عراق فرستاده می‌شوند.

به دنبال حملات گروه تروریستی داعش به مناطق مختلف عراق و سوریه بیش از یک‌میلیون نفر از شهروندان سوری و عراقی آواره کردستان عراق شده‌اند و همچنان به این تعداد اضافه می‌شود.

این در حالی است که به دلیل وجود تعداد زیاد آوارگان در اقلیم کردستان عراق، حکومت اقلیم کردستان عراق برای خدمات‌رسانی مناسب به این آوارگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است