شکرالله طاهری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی با اشاره به افزایش زائران ایرانی در اربعین امسال خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد امسال زائران ایرانی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر باشد، از این‌رو از همه امکانات و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم تا زائران به راحتی بتوانند به زیارت بیاییند.

وی یکی از مشکلات اربعین امسال را موضوع اسکان دانست و گفت: بخشی از فضاهایی همچون مساجد، حسینیه‌ها و مدارس که سال گذشته در اختیار زائران ما بود امسال در اختیار حدود ۱۲۰ هزار جنگ زده قرار گرفته است که در تلاشیم این مشکل را با هماهنگی و همکاری مسؤولان عراقی از جمله رییس شورای شهر، استاندار، شهردار و همچنین مسؤولان عتبات حسینی و عباسی تا اندازه‌ای رفع کنیم.

طاهری امنیت را در شهر کربلا و نجف و مسیر پیاده روی خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه مسؤولان امنیتی کشور عراق، به ویژه استان کربلا و نجف هماهنگی‌های بسیار خوبی را به وجود آوردند و با به کارگیری تعداد قابل توجهی نیروی امنیتی از یک ماه قبل مناطقی که احساس خطر می‌شد را شناسایی کرده و پوشش داده اند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم در این خصوص از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وزارت کشور و نیروهای مسلح و همچنین وزارت خارجه عراق انجام شده و امیدواریم که مسئله امنیتی خاصی را همچون سال گذشته نداشته باشیم و زائران ما به سلامت بیاییند و به سلامت برگردند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا، تعداد نیروهایی که در کربلا برای حفظ امنیت مراسم اربعین مستقر می‌شوند را بیش از ۵۰ هزار نیرو اعلام کرد و گفت: با توجه به حضور میلیونی مردم در ایام اربعین و همچنین پیاده روی زائران، همه راه‌های ورودی به کربلا چه از طرف استان بابل، چه از طرف استان بغداد و چه از طرف استان نجف از سوی نیروهای امنیتی و نظامی پوشش مناسب داده شده است.

وی یکی از اهداف تکفیری‌ها را نا امن کردن کربلا در قبل از ایام اربعین دانست و گفت: تکفیری‌ها تمام تلاش خود را برای برچیده شدن اربعین و راهپیمایی مردم خواهند کرد زیرا این راهپیمایی بزرگترین تجمع جهان اسلام است اما به فضل خدا و با توجه به آمادگی بالای نیروهای امنیتی و اتخاذ تدابیر لازم، قبل از اینکه اینها عملیاتی را انجام بدهند توطئه آنها در نطفه خفه خواهد شد.

طاهری همچنین از زائرانی که با مفقود شدن گذرنامه با مشکلاتی برای ورود و خروجشان مواجه می‌شوند خواست حتما به سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران، واقع در انتهای خیابان باب قبله روبه روی کتابخانه مرکزی کربلا مراجعه کنند و تصریح کرد: کارکنان کنسولگری کربلا از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از اربعین به طور ۲۴ ساعته در خدمت هموطنان عزیز هستند و آنها را راهنمایی می‌کنند.

وی همچنین از حضور نمایندگان سرکنسولگری در مراکز مفقودین و گمشدگان در خیمه گاه، تل زینبیه، بین الحرمین و حرم مطهر حسینی و عباسی خبر داد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته با عتبه حسینی و عباسی قرار شده است در هر کدام از این مراکز نیروهای فارسی زبان برای خدمات رسانی به زائران ایرانی حضور داشته باشند.

وی به زائران ایرانی و خصوصا زائران سالمند توصیه کرد: حتما در یک کاغذ کوچک نام و نام خانوادگی، آدرس اسکان در کربلا، شماره تلفن ایران و شماره تماس مسؤول کاروان را یادداشت و به همراه خود داشته باشند.

طاهری افزود: سال گذشته بیش از هزار نفر گمشده در کربلا داشتیم که برخی از این زائران هیچ گونه اطلاعاتی همراهشان نبود اما با تلاش شبانه روزی کارکنان سرکنسولگری و همکاری نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق، نمایندگی حج و زیارت و ستاد عملیات شمسا، مشکل همه این زائران برطرف گردید.

وی افزود: همچنین زائران ایرانی حتی المقدور یک کارت شناسایی مثل کارت ملی، گواهینامه یا کارت دیگری به همراه داشته باشند تا در صورت مفقود شدن گذرنامه، همکاران ما در کنسولگری مشکلی برای احراز هویت و صدور برگه عبور نداشته باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا از زائران خواست تا به هیچ وجه هیچ بسته و یا حتی قرآن و مفاتیح را به جز از مجاری رسمی و موکب‌های رسمی دریافت نکنند و گفت: زائران سعی کنند از کاروان‌شان دور نشوند و با افراد بیگانه نیز وارد گفت و گو نشوند.

وی همچنین به زائران توصیه کرد فقط از مسیرهای مشخص شده که از سوی مسؤولان عراقی تعیین گردیده، پیاده روی کنند و تصریح کرد: راههای فرعی و بیراهه فاقد امنیت لازم است و ممکن است خطراتی برای زائران به وجود بیاید و مناسب است با همراه داشتن نقشه پیاده روی که نسخه دیجیتال آن در سایت سازمان حج و زیارت وجود دارد، از مسیر اصلی پیاده روی کنند.