پروژه ساخت ضریح جدید حضرت عباس (ع) پیشرفتی سریع در تمامی مراحل از طراحی، ساخت و مونتاژ داشته است.

اکنون پس از اتمام ساخت تاج‌های بالایی ضریح که در چهار گوشه ضریح مطهر پیش بینی شده‌اند، پرسنل کارگاه ضریح سازی حرم مطهر عملیات مونتاژ این تاج‌ها را بر روی اسکلت چوبی ضریح آغاز نموده‌اند.

«رعد حسین الخفاجی» مسئول کارگاه ضریح سازی حرم مطهر گفت: پس از اتمام ساخت تاج‌های چهار گوشه ضریح مطهر که با دقت بالا ساخته شده‌اند، فرآیند مونتاژ این قطعات روی اسکلت چوبی ضریح مطهر شروع شده است.

وی ضخامت هر تاج را ۵ میلی م‌تر، وزن هر کدام را ۵/۲ کیلوگرم (۵ برابر وزن تاج فعلی)، ارتفاع آن را ۱۰ سانتی متر و عیار نقره آنرا ۹۹۹ با ۲ درصد طلا برای افزایش جلا و مقاومت در برابر خوردگی اعلام نمود.

طرح ضریح جدید همانند طرح ضریح فعلی حرم مطهر با اندکی اضافات و اصلاحات می‌باشد.

ضریح فعلی با بودجه مرجع وقت جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم (قدس سره) در شهر اصفهان ساخته شد و در آذرماه سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به عراق جهت نصب منتقل گردید.

ضریح جدید حرم مطهر حضرت عباس (ع) در کارخانه ضریح سازی حرم مطهر با دقت بالا و با مقاومت بیشتر نسبت به ضریح فعلی در دست ساخت بوده و ضمن حفظ ویژگی منحصر بفرد ضریح قدیم در بین ضریح‌های موجود در تمامی عتبات مقدسه، از حیث طرح و نقوش، به زیبائی طرح و نقش‌های آن اضافه شده است.