سعید اوحدی معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت در برنامه کوی محبت که از شبکه دو سیما پخش شد، به تشریح اقدامات انجام شده از سوی سازمان حج و زیارت برای هرچه بهتر انجام شدن مراسم اربعین حسینی پرداخت و حمل و نقل، ساماندهی و اسکان زوار در ایام اربعین را اهم این خدمات دانست.

وی به خدمات صورت یافته به زائران اربعین حسینی اشاره و ابراز کرد: از آن‌جایی که پرداخت عوارض خروج از کشور یکی از دلایل معطلی زائران در مرزها بود، این عوارض در مرزهای شلمچه و چذابه حذف شد و هم اکنون تردد زائران اربعین از مرزهای استان خوزستان به صورت روان در حال انجام است.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که شهرداری خوزستان، آبادان و ایلام در سال جاری مسوولیت نظافت مرزها را عهده دار شده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر از سوی قرارگاه مرکزی راهیان نور و مسؤولان حج و زیارت در خرمشهر، امکانات اقامتی رایگان برای ۳۵ هزار زائر فراهم شده است که هیچ یک از این تهمیدات در سال‌های گذشته صورت نیافته بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های سال گذشته به دلیل اعلان وزارت امور خارجه عراق مبنی بر صدور روادید در نقطه صفر مرزی بود که سبب شد جمعیت زیادی بدون ویزا روانه مرز شده و هرج و مرج زیادی پیش بیاید.

اوحدی تأکید کرد: سال گذشته در هر مرز ۱۰ تا ۲۰ هزار زائر بدون روادید تجمع کرده بود در حالی که در آن طرف مرز تنها دو کامپیوتر عراقی به صدور روادید می‌پرداخت؛ این امر سبب شد که برخی از زائران تا سه شبانه روز زیر باران و در سرمای خوزستان انتظار گذرنامه و ویزای خود را بکشند و در نهایت برخی از آنان ناامید به منزل خود بازگردند.

وی اضافه کرد: سازمان حج و زیارت امسال با ایجاد سامانه‌ای جامع در دو هزار دفتر زیارتی از زائران اربعین حسینی جهت صدور روادید نام‌نویسی کرد تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سامانه سازمان حج و زیارت از ۲۰ آبان‌ماه آغاز به نام‌نویسی کرد اما از چهارم آذز ماه به دلیل اعلام کنسولگری عراق در تهران، کرمانشاه و مشهد مبنی بر اتمام برچسب روادید، این سامانه به صورت موقت متوقف شد.

وی بیان کرد: در چند روز اخیر بیش از ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر بدون هرگونه صفی در سامانه سازمان حج و زیارت جهت روادید اربعین نام‌نویسی کرده‌اند.

اوحدی عنوان داشت: هر جا محدودیت ایجاد کنیم موجب ظهور افراد سودجو و دلال‌ها و رانت‌خوارها می‌شود؛ وقتی ظرفیت در دو هزار دفتر خدماتی تشکیل شود، مردم به صف کشیده نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که کنسول گری عراق در خوزستان به بهترین شکل عمل کرد، گفت: امروز برخی از خوزستانی‌ها حرکت خود به سوی نجف و کربلا را آغاز کرده و موکب‌ها را فعال کرده‌اند و این به دلیل عدم بهانه‌جویی کنسولگری عراق برای صدور ویزا بود.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که کنسولگری عراق قول سه هزار برچسب ویزا برای سامانه حج و زیارت داده است، گفت: از آن‌جایی که سامانه حج و زیارت به صورت گروهی برای زائران روادید صادر می‌کند، این سه هزار برچسب برای چهل هزار زائر کفایت می‌کند.

اوحدی با بیان این‌که زائران گروهی می‌توانند تنها با در دست داشتن کپی روادید به صورت انفرادی اقدام به بازگشت از عراق کنند، گفت: دفاتر کنسولگری عراق در تهران اجازه دارند، جهت رعایت حال زائران اربعین حسینی تا روز اربعین اقدام به صدور روادید انفرادی برای متقاضیان کنند.

وی تصریح کرد: هرکسی از طریق حج و زیارت ثبت نام کند، اقامت رایگان در مهران، شلمچه، خرمشهر و چذابه خواهد داشت؛ همچنین حمل و نقل از شهر اصلی به سوی مرز نیز به صورت رایگان صورت خواهد یافت.

اوحدی اظهار داشت: امسال نیز دولت عراق اجازه صدور روادید اضطراری در مرز را داده است اما مردم بدانند که اگر بدون روادید به مرز روند، همچون سال گذشته، سردرگم شده، گرفتار عده‌ای سودجو و دلال خواهند شد، و در نهایت با معطلی فراوان، امکان دارد گذرنامه خود را نیز از دست بدهند.

وی عنوان داشت: اگر روز شنبه کنسولگری عراق طبق قولی که داده بود، سه هزار برچسب روادید را به سازمان حج و زیارت اختصاص دهد مشکل صدور روادید حل خواهد شد که طبق آخرین خبر بدست آمده
 ضمن تشکر از همکاری های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت و کنسولگری‌های عراق درایران به اطلاع کلیه مشتاقان حضور در راهپیمایی پیاده روی اربعین می‌رساند: با هماهنگی های صورت گرفته توسط سازمان حج و زیارت، سامانه ساماندهی زائران اربعین برای نام نویسی از متقاضیان مجدداً از ساعت 11 امروز(شنبه) فعال شده و متقاضیان می توانند با همراه داشتن مدارک لازم برای ثبت نام در طرح ساماندهی زائران اربعین به دفاتر خدمات زیارتی سراسر کشور مراجعه نمایند.