«مصطفی قاسمی» مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق، تجهیزات و وسایلی که لازم است زائران برای پیاده‌روی اربعین به همراه داشته باشند را نام برد.
وی با بیان اینکه باوجود همه تلاش‌های شبانه‌روزی اما قطعاً نمی‌توان امکانات لازم را خصوصاً در مسئله حمل‌ونقل و اقامت برای بیش از ۶۰۰ هزار زائر ایرانی فراهم کرد، افزود: به سبب همین امر، سازمان حج و زیارت امسال تصمیم بر ساماندهی زائران و اطلاع‌رسانی مناسب برای رفع مشکلات احتمالی کرده است.
قاسمی یکی از مشکلات احتمالی را برای زائران اسکان در ساعات شبانه و سردی هوا دانست و گفت: هوای عراق کم‌کم به سمت سرد شدن پیش می‌رود و لازم است زائران حتماً لباس گرم و پوشاک مناسب به همراه داشته باشند.
وی همراه داشتن برخی لوازم را در این سفر ضروری دانست و گفت: هر یک از زائران باید یک کوله‌پشتی بزرگ به همراه داشته باشند که در آن افزون بر دو پتوی مسافرتی، یک کیسه‌خواب و لباس گرم، وسایل شخصی همچون قاشق، لیوان، مسواک و حوله و… باشد.
قاسمی همچنین از زائران خواست تا اگر با یک گروه چندنفره به پیاده‌روی اربعین مشرف می‌شوند، حتماً چادر مسافرتی با خود بیاورند و یکی از اعضای گروه مسئول حمل‌ونقل چادر مسافرتی باشد زیرا امکان فراهم آوردن امکانات اسکان برای بیش از 500 هزار زائری که از ایران به عراق در این ایام اعزام می‌شوند، علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته امکان پذیرنیست.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای برپایی چادر در کربلا و نجف و بین راه مشکلی وجود ندارد، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته هیچ مشکلی برای برپایی چادر مسافرتی در بین راه و شهر کربلا و نجف وجود ندارد و زائران به‌راحتی می‌توانند با برپایی چادرهای مسافرتی، به استراحت بپردازند.
این مقام مسئول در ادامه افزود: نیازی به حمل مواد غذایی و آشامیدنی وجود ندارد و این موارد به‌اندازه کافی در بین راه و نجف و کربلا وجود دارد اما مناسب است زائران مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشند.
مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق از زائران خواست با وجود مراکز پزشکی هلال‌احمر و ۲۵ دستگاه آمبولانس در بین راه و شهر نجف و کربلا، حتماً داروهای مصرفی خود را به همراه کرم مناسب برای تاول و عرق‌سوز شدن بیاورند.
قاسمی همچنین از زائران درخواست کرد تا برای سه روز پیاده‌روی کفشی مناسب و راحت بپوشند تا در زمان پیاده‌روی دچار مشکل نشوند.
وی از زائران خواست تا گذرنامه و شارژر موبایل را حتماً به همراه داشته باشند.