به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"، یکی از افسران سابق ارتش صدام از قبیله العبیدی در شهر هویجه کرکوک، سرتیپی از ساکنان الدور در استان صلاح‌الدین، افسر چتربازی از ساکنان العامریه در بغداد، سرگردی از منطقه زمار که در مرکز آموزش موصل کار می‌کرد، سرگردی از سامراء که در گارد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد و به دلیل افکار سلفی که در دوره صدام ممنوع بود، از ارتش اخراج شده بود، ازجمله افسرانی هستند که نیروهای داعش را آموزش داده‌اند.

این افسران عالی‌رتبه ارتش صدام از ماه‌ها قبل به آموزش یگان‌های ویژه داعش در موصل می‌پردازند که یکی از این یگان‌ها در حمله اخیر به الرمادی مشارکت داشته است.

همچنین از دیگر افسرانی که تروریست‌های داعشی را آموزش داده‌اند، سرتیپی از منطقه المقدادیه در دیالی است که بارها در معرض تلاش برای ترور قرار گرفته بود.

یکی از فرزندان این افسران ارتش صدام گفت: پدرم که به‌عنوان سرگرد نیروهای ویژه در دانشکده نظامی فعالیت می‌کرد، از حدود هفت سال پیش به تندروها پیوسته است.

یکی از آموزش‌دهندگان نیروهایی که به القاعده پیوسته بوده‌اند، یکی از فرزندان عضو رهبران مرکزی حزب بعث از خانواده "عماش" است که رویکردهای سلفی داشته و دستگاه‌های امنیتی برای بازداشت وی دست به تلاش‌هایی زده‌اند.

اما مؤسس برجسته یکی از یگان‌های ویژه القاعده "ابوالعباس القرغولی" است که از حدود دو سال پیش در زندان الناصریه بازداشت‌شده و رهبری عملیات یورش به زندان ابوغریب را برعهده داشت. وی همچنین در انفجارهای هتل "جبل" لبنان و ترور "عزالدین سلیم"، یکی از رهبران حزب شیعی الدعوه دست داشت.

مشاهده اعضای داعش که به آموزش‌های ویژه و سخت می‌پردازند برای ساکنان موصل تبدیل به مسئله‌ای عادی شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که حمله اخیر داعش به الرمادی با استفاده از تاکتیک‌های حرفه‌ای و روشی جدید صورت گرفت.