به گزارش «سایت تخصصی امام حسین علیه السلام» به نقل از الکفیل، درب ورودی هر ساختمان یکی از اجزای مهم آن به شمار می رود که طراحان ساختمان توجه خاصی نسبت به طراحی و نحوه اجرای آن دارند. این امر زمانی اهمیت بیشتری می یابد که این دربها متعلق به بارگاه ملکوتی علمدار کربلا حضرت عباس علیه السلام باشند.

هم اکنون بعد از پیشرفت 80 درصدی طرح توسعه افقی حرم مطهر که در سه طبقه اجرا گردیده است، شرکت طراح و مجری طرح توسعه حرم مطهر، توجه ویژه ای به طراحی و اجرای دربهای ورودی این آستانه مقدسه نموده است.

آقای مهندس حمید الصائغ مدیرعامل شرکت عراقی مجری طرح در مصاحبه با خبرنگار شبکه جهانی الکفیل طراحی این دربها را متناسب با معماری موجود در حرم مطهر با قابلیت پذیرش تعداد بیشتر زائر عنوان نمود و گفت: بر فراز هر درب، گنبدی طراحی گردیده تا در طول روز امکان ورود نور به زیر درب وردی امکانپذیر باشد.

آقای مهندس حمید در ادامه گفت: بعد از تصویب طرحهای پیشنهادی درآستانه مقدسه، عملیات اجرای اسکلت بتنی این نه درب به عنوان فاز اول آغاز و اکنون به اتمام رسیده است. در فاز بعدی بالای این اسکلت ها با کاشی کربلائی معرق شده با طلا، کاشی کاری شده و دیوارهای از کف تا بالا با سنگ مرمر پوشانده خواهند شد. در بالای کاشی کربلائی نیز آیات قرآنی به خط ثلث نقش خواهند بست.

یادآور میگردد عملیات کاشی کاری برخی از دربها آغاز شده و عملیات اجرائی به نحوی که مانع حرکت و عبور زائران نگردد در جریان است.

لازم به یادآوریست پروژه توسعه حرم مطهر عباسی بزرگترین پروژه در دست اجرا از زمان ساخت بنای فعلی عتبه مقدسه در بیش از 645 سال گذشته بوده که تماما توسط نیروهای عراقی و تحت نظر و اشراف قسمت پروژه های مهندسی حرم مطهر و با بودجه اوقاف شیعی عراق در جریان است.

طبق نقشه های مصوب موجود، طرح توسعه حرم مطهر در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و در سه طبقه در دست اجراست که در مجموع مساحت 30 هزار مترمربعی را به مجموعه فضاهای در اختیار حرم مطهر اضافه می نماید.