تل زینبیه مکانی در شهر کربلا و در نزدیکی حرم سیدالشهدا (ع) است که در سمت جنوب غربی صحن واقع شده، به طور تقریبی پنج متر از کف صحن حرم بالا‌تر است و حدود ۳۵ متر تا مقتل و قتلگاه فاصله دارد. که طبق روایات محل دیدگاه حضرت زینب‌ (س) در روز عاشورا نسبت به میدان جنگ بوده است. این مکان هم اکنون در شهر کربلا به عنوان یکی از مکان‌های زیارتی مسلمانان محسوب می‌شود.

در صفحه 129 از کتاب «تراث الکربلاء» (میراث کربلا) که توسط آقای «مسلمان هادی صلعمه» تألیف شده، مطالبی در مورد تل زینبیه سلام الله علیها بیان شده است.
در این مطلب آمده: تل به معنای تپه، توده خاک و ریگ است. سرزمین کربلا، ناهموار و دارای تل و تپه بوده است. در حادثه کربلا تپه‌ ای مشرف بر محل شهادت شهدای کربلا وجود داشته که حضرت زینب سلام الله علیها بالای آن می‌آمدند تا وضعیت برادر عزیزشان حضرت امام حسین علیه السلام را در میدان نبرد بررسی کنند.

کار تجدید بنای تل زینبیه در این اواخر حدود سال 1398 هجری قمری انجام شد.
تصویر موجود در این مطلب مربوط به بعد از انتفاضه 1920 عراق علیه اینگلیس یعنی حدود 50 سال قبل از بازسازی آن است. این عکس، قدیمی ترین عکس موجود از تل زیبنبیه سلام الله علیها به شمار می رود.

تل زینبیه در ایام ماه محرم میزبان عزاداران حسینی است که پس از زیارت حرم مطهر حضرت‌سیدالشهداء (ع) به این مکان مشرف می‌شوند.

 

317236_213.jpg