العالم به نقل از سومریه‌نیوز نوشت: هزاران دختر نوجوان و جوان ایزدی، از اقلیت‌های عراق، در اوایل ماه اوت گذشته به دست عناصر گروهک تروریستی داعش در شمال عراق ربوده شدند. این دختر 15 ساله یکی از اندک افرادی است که توانست از دست گروهک تروریستی داعش فرار کند.

بر پایه این گزارش، نیویورک‌تایمز به نقل از این دختر عراقی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: داعش دختران ربوده‌شده را از خانواده‌هایشان جدا می‌کند و آن‌ها را همچون کالایی میان عناصر تروریست خود معامله می‌کند. تروریست‌های داعش دختران ربوده‌شده را وادار به ازدواج اجباری می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت مکرر مورد تعرض قرار می‌دهند.

بر پایه این گزارش، داعش ماه گذشته در مقاله‌ای در مجله انگلیسی این گروهک موسوم به "دابق" برخی از اوهامش را درباره "غنائم به‌دست‌آمده از عملیات سنجار" مطرح کرد که بر اساس آن 5 بَرده زن به "حکومت" داعش داده می‌شود و بقیه زنان "اسیر" میان سایر تروریست‌ها تقسیم می‌شود.

ماثیو باربر، عضو مرکز مدیریت بحران سنجار، در این زمینه گفت: داعش 5 تا 7 هزار زن ایزدی را ربوده است.

این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد: "ربایش ایزدی‌ها و اقداماتی که علیه آن‌ها انجام می‌شود به مرحله جنایت ضد بشری رسیده است.

دختر ایزدی که موفق به فرار از دست تروریست‌های داعش شده، در ادامه خاطراتش می‌گوید: داعش اتومبیل خانواده ما - شامل والدین و 5 خواهر و برادرم - را در مسیر سنجار متوقف کرد و ما را با خانواده‌های دیگر به شهرداری سنجار برد و در آنجا زنان و کودکان را از مردان و پسران جوان جدا کرد.

وی افزود: آن‌ها دختران جوان مجرد و دختران بزرگ‌تر (ازنظر سنی) را انتخاب می‌کردند. من درحالی‌که می‌ترسیدم، دست مادرم را گرفته بودم؛ یکی از تروریست‌های داعش جلو آمد و اسلحه‌اش را روی سرم گذاشت. مادرم به من گفت اگر می‌خواهی اینجا جلوی چشمم کشته نشوی، برو. من و دو خواهر 19 ساله و 12 ساله‌ام با ده‌ها دختر دیگر در قالب کاروانی به موصل منتقل شدیم و به مدت 9 روز ما را در یک‌خانه حبس کردند. سپس ما را به ساختمان سه‌طبقه‌ای بردند که صدها دختر "اسیر" دیگر در آنجا بود.

این دختر ایزدی اضافه کرد: این ساختمان محل توزیع دختران ربوده‌شده میان عناصر داعش بود. تروریست‌هایی که رتبه کمتری داشتند فقط می‌توانستند یک دختر را انتخاب کنند و آن‌ها که رتبه بالاتری داشتند، دختران بیشتر.

وی درباره آنچه برای وی و خواهرانش اتفاق افتاد، می‌گوید: مردی که می‌خواست من را با خود ببرد و با خودداری من مواجه شد، خنجرش را روی گردن خواهرم گذاشت و گفت اگر با او نروم خواهرم را می‌کشد. این در حالی بود که خواهر کوچکم بهت‌زده به ما نگاه می‌کرد.

این دختر ادامه داد: طی چند هفته 8 بار مرا به مکان‌های مختلفی بردند که محل نگهداری دختران ربوده‌شده بود. سپس از طریق مرز به سوریه منتقل شدم و یک روز را در خانه‌ای در شهر رقه (در شرق سوریه) گذراندم و سپس تروریست‌ها مرا با دختران دیگری در بازار بَرده‌ها به فروش و مزایده گذاشتند.

وی افزود: دختران ربوده‌شده مورد تعرض قرار می‌گرفتند و وادار به ازدواج می‌شدند، اما من توانستم از پنجره یکی از خانه‌ها شبانه فرار کنم و به یک روستای مرزی بروم. مردم این روستا مرا پنهان کردند و به یک روستای کُردی منتقل شدم و درنهایت به پناهگاه ایزدی‌ها در شهر خانقین برگشتم.

دختر ایزدی که از دست تروریست‌های داعش فرار کرده است، تأکید کرد: اکثر دخترانی که مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفتند، آنچه را که برای آنان اتفاق افتاد، برای غریبه‌ها مطرح نمی‌کنند. این اتفاقات باعث شد حدود 150 دختر ایزدی دست به خودکشی بزنند.